Opstartprobleem

Status
Niet open voor verdere reacties.
Tot gisteren bedroeg de opstarttijd van mijn laptop altijd 19 seconden.
Vanaf vandaag bedraagt die steeds opnieuw 2 minuten 47 seconden.
Ik heb niets gewijzigd.
Iemand enig idee waaraan dit zou kunnen liggen?
Bij voorbaat dank voor elke hulp.
 
de reden hier voor kan zowat alles betekenen gaande van update's die geconfigureerd worden , achtergrond processen die gestart worden tot mogelijk een besmetting .. is dit alles niet van toepassing dan zou je een register tweak kunnen toepassen !
*echter is dit het laatste wat ik persoonlijk zou doen .
 
Heel erg bedankt voor jouw reactie.
Ik had vanzelfsprekend al van alles geprobeerd, updates en achtergrondprocessen uitgeschakeld, met verschillende programma's op een virus gecontroleerd (alles OK), sfc en Dism.exe uitgevoerd (no component store corruption detected, completed succesfully), harde schijf gedefragmenteerd (0%) en geoptimaliseerd, register, systeembestanden, MFT gedefragmenteerd, programma's die bij het opstarten uitgevoerd worden uitgeschakeld, ... enz ..., niets bracht enige verbetering.
Nog andere ideeën?
 
dat is dan zowat alles wat je kunt doen , dit had je tevens wel mogen vermelden ..
blijft nog 2 opties te proberen ..
een in-place upgrade en of de register tweak ..
 
Je kan volgende eens aanzetten; Verbose Logon Messages

Tijdens het opstarten krijg je dan meer boodschappen te zien met wat hij op dat moment bezig is. Als een bepaalde stap langer duurt dan normaal, kan je al in de juiste richting gaan zoeken.

Open REGEDIT en ga naar volgende locatie:
KEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\System

Creëer daar een nieuwe sleutel (32-bit DWORD) met de naam VerboseStatus, en ken de waarde 1 toe.

Wil je deze terug uitschakelen, ken dan gewoon de waarde 0 toe.
 
Kan je gewoon een beetje leiden wat dat is, waar het zit in Windows ? Nog nooit van gehoord en wel interesse daarin ...

PS : even gezocht : lijkt me een debugging tool voor app developers ... werkt binnen Windows bij het opstarten van apps om de ontwikkelaars toe te laten hun app te debuggen, maar dus volgens mij niet bij de opstart van Windows zelf ...
 
Standaard staat veel van die 'logging' uit in Windows. Deels kan je die via Group Policy/Registry enablen. En deels kan je die gewoon via de Windows Event Viewer aanzetten. Ik zal deze laatste even toelichten.
(ik werk met een engelstalige Windows, dus...)

Open Event Viewer, klik op 'View' - 'Show Analytic and Debug Logs'

Ga dan naar de Event Viewer tree en open de Applications and Services Logs - Microsoft - Windows.

Daar staan vrijwel alle 'onderdelen'. Neem nu bijvoorbeeld 'Kernel-Boot' (Wat niet de volledige boot resulteert uiteraard). Selecteer daar de Analytic Log, selecteer Properties en Enable die log. Soms staan er ook 'Debug' Logs, of andere...
Standaard staan zulke Logs uit, buiten de Operational Logs. Zet deze dan ook enkel aan wanneer ze van toepassing zijn of kunnen zijn.


Voor sommige diepe hardnekkige problemen kunnen die dingen leiden naar de oplossing van je probleem. Maar dit vergt wel enig inzicht in alle processen en gebruikte methoden van Windows. Je moet al weten in welke component het probleem kan zitten.

Is dus niet enkel voor developers. Ik gebruik dat ook om problemen te zoeken en op te lossen.
 
"Creëer daar een nieuwe sleutel (32-bit DWORD) met de naam VerboseStatus, en ken de waarde 1 toe."
Bedankt Ddragon80 voor deze tip die ik niet kende.
Wat daarna gebeurt na het indrukken van de startknop:
1. Hele tijd wachten ...
2. Startscherm verschijnt (foto)
3. "Wachten op Lokaal Sessiebeheer. Een ogenblik geduld" ...
4. "Wachten op User Profile Service" ...
5. "Windows voorbereiden" ...
6. Bureaublad wordt aangemaakt
Totale opstarttijd: 2 min 36 sec
Heb ik ergens iets gemist?
Bij voorbaat dank voor elke tip of hulp.
 
USB's uitgeplugd: geen verbetering
HDD 1TB: OK - EXTERNE DISK 3TB: OK (zie bijlage)
CrystalDiskInfo: HDD: Goed - EXTERNE DISK: Waarschuwing (zie bijlage)
 

Bijlagen

  • partities.jpg
    partities.jpg
    81.2 KB · Weergaven: 133
  • CrystalDiskInfo.jpg
    CrystalDiskInfo.jpg
    373.9 KB · Weergaven: 122
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan