Software pCloud Premium Plus 2 TB leren gebruiken.

display19

Steunend lid
Vip Lid
Het topic Wat is het beste alternatief voor Windows OnDrive heeft me naar pCloud Premium Plus 2 TB geleid nadat ook elders met veel lof over deze Cloud dienst werd gesproken.

Ziehier het openingsvenster:

1772053282251.png

Via Hulp / Bezoek Helpcentrum kom je bij het Nederlandstalige Drive Helpcentrum.
Deze is opgebouwd volgens het vraag en antwoord principe. Het gaat hier dus helaas niet om een handleiding. Een volledige handleiding (NL-talig) heb ik nog nergens kunnen vinden.
Daardoor mis ik duidelijke uitleg bij de verschillende functies. Zie menu - linker kolom.
Zo kun je via Uploads bestanden en mappen in de Cloud plaatsen. Helaas is me niet duidelijk of deze dan als back-up worden gezien of dat die aan de Sync functie worden gekoppeld.

Om verwarring te voorkomen hou ik het bij deze vraag totdat hier een voor iedereen, en niet in het minst mezelf ;), duidelijk antwoord op is gegeven. Specifiek voor de functies Backup, Sync en Foto's zal ik mijn eventuele vragen daarna stellen.

Ik hoop dat we hier tot een voor alle leden en lezers leerzaam topic kunnen komen. Ik kan niet constant online zijn en dus niet altijd meteen op ieder antwoord reageren, waarvoor mijn verontschuldiging.

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo kun je via Uploads bestanden en mappen in de Cloud plaatsen. Helaas is me niet duidelijk of deze dan als back-up worden gezien of dat die aan de Sync functie worden gekoppeld.

Ik probeer het zelf uit te zoeken. :confused:

Uploads is enkel een functie-toets en herbergt geen geüploade mappen of bestanden.
Nadat je op Uploads klikt moet je een pCloud map kiezen.
Omdat ik de map Downloads (bron) wilde uploaden koos ik uiteraard als bestemming niet voor My Music, My Pictures of My Video's maar voor pCloud Backup (doel). Ter attentie: De inhoud van deze doelmap is simpelweg de inhoud van de map/functie Back-up. Door te uploaden naar de map pCloud Backup maak je dus een back-up. Hoe logisch hé.
1772140417714.png

Het pijltje (>) vóór pCloud Backup verraad al dat er onderliggende mappen zijn.
Dat is in eerste instantie de naam van de gekoppelde computer(s). In dit geval is dat MEDION-DESKTOP
1772140680649.png

Alle gekoppelde computers ga je hier bij naam terugvinden. In dit geval is er dat nog maar één.
We kiezen hier de bestemmingscomputer MEDION-DESKTOP en zien dat de map Downloads, documenten en Muziek eerder naar deze doel-pc al werden geüpload.
1772141026629.png

Als test heb ik de map Downloads nogmaals naar MEDION-DESKTOP geüpload. Ik meen vast te stellen dat de bestaande map Downloads (incl. inhoud) gewoon is overschreven.

Besluit:
Uploaden is een back-up plaatsen in de Cloud van deze aanbieder en staat los van de functie Sync.

Tot hier mijn bijdrage voor vandaag. Het vervolg zal over Sync handelen.

Als er iets niet zou kloppen van mijn eerste ervaringen die ik in #2 heb geplaatst dan verneem ik dat graag. Ik mis immers nog alle ervaring met dit Cloud programma en hand gehoopt dat leden/gebruikers me iets konden bijbrengen.
Het zou jammer zijn moest ik iemand op het verkeerde been zetten.

Als je op Windows zit is de pCloud "client" het belangrijkste hulpmiddel.

Als deze gestart is (automatisch of handmatig) zie je in de Verkenner een virtuele schijf en tevens een pCloud map.

In die map zet je wat je wil synchroniseren. Dat is mogelijkheid 1. Je kunt vervolgens bestanden bewerken in die map. Deze worden dan meteen gesynchroniseerd.

Mogelijkheid 2: Je kiest in de "client" welke reeds bestaande mappen of bestanden gesynchroniseerd moeten worden. Dan bewerk je je bestanden daar waar ze altijd al stonden. Ze worden dan gesynchroniseerd zodra je de "client" start.

Mogelijkheid 2 heeft mijn voorkeur, wamt dan synchroniseer je pas als je er klaar voor bent. Anders loop je gevaar dat een onverstandige wijziging gesynchroniseerd wordt en de oude, goede versie van een bestand of document definitief verdwenen is. Bij mij nochtans, daar ik nooit back-ups maak.

Ik zet de "client" regelmatig aan en weer uit. Daar is hij inmiddels aan gewend.

Tof dat je uw werkmethode toelicht. (y)

pCloud "client" ken ik niet. Het is misschien nog een benaming vanuit een eerdere versie van pCloud? Bij mij noemt die virtuele schijf "pCloud Drive (P:)"
Ik heb een vraag bij die methode 1.
Zoals ik het begrijp moet je uw bestanden altijd op de virtuele schijf bewerken als je wil dat ze naar de cloud worden gesynchroniseerd. Met a.w. bewerken in de standaard opslaglocatie van Windows is uit den boze want dan zouden ze niet gesynchroniseerd worden.
Methode 2
Ik begrijp eigenlijk niet wat je bedoelt met "Dan bewerk je je bestanden daar waar ze altijd al stonden." Mijn bestanden hebben altijd op de standaard locatie van Windows gestaan en staan daar ook nog steeds, net zoals op de virtuele schijf. Ik stel wel een groot verschil in aantal bestanden en mappen vast tussen beide locaties van de verschillende mappen die ik naar de cloud heb geüpload. Zie als voorbeeld de map "Documenten" in onderstaand screenshot.
1772527005169.jpeg

Hoe verklaar je dat?

Ik vrees dat ik te snel beslist heb om met pCloud in zee te gaan. Ik kom op het NET steeds meer negatieve ervaringen tegen zoals bv hier: Hier een Google vertaling van die ontevreden klant:

De synchronisatieclient van pCloud is in 2025 nog steeds schokkend ontoereikend

Ik ben eerlijk gezegd helemaal klaar met de desktop-synchronisatieclient van pCloud.

Dit is een cloudservice die al jaren bestaat en wordt aangeprezen als een serieus, "professioneel" alternatief voor Dropbox, Google Drive, enzovoort. Je zou verwachten dat de basisfunctionaliteiten, zoals het synchroniseren van een grote map, inmiddels wel goed werken.

Maar zelfs eind 2025 is de pCloud-client nog steeds een van de traagste, meest instabiele en onbetrouwbare synchronisatietools die ik ooit heb gebruikt.

Ik had een map van ongeveer 200 GB die ik moest synchroniseren.

Bij vrijwel elke andere cloudservice duurt dit een paar uur. Met rclone duurt exact dezelfde bewerking ongeveer twee uur en werkt het feilloos.

En met pCloud? Het is een regelrechte nachtmerrie:

Het loopt zonder enige uitleg vast

Het uploadt bestanden opnieuw die al in de cloud staan

Of erger nog, het blijft hangen in de veronderstelling dat er nog steeds bestanden ontbreken

Als je de synchronisatie pauzeert/onderbreekt, raakt het in de war en weigert het verder te gaan

Het detecteert bestanden die door andere tools zijn geüpload niet correct

Wanneer je het probeert te herstellen, besluit het plotseling ALLES opnieuw te uploaden en tegelijkertijd ALLES uit de cloud te downloaden, alsof de map nog nooit eerder gesynchroniseerd is

Het is absurd.

Dit is basisfunctionaliteit voor een cloudopslagprovider. Het synchroniseren van 200 GB zou geen week aan frustratie en gedoe moeten kosten.

Ik heb een levenslang abonnement van 4 TB en ik heb er echt spijt van dat ik het heb gekocht. Ik had verwacht dat de client in de loop der jaren zou verbeteren. In plaats daarvan lijkt elke update de zaken alleen maar erger te maken, terwijl ze steeds maar extra "functies" blijven uitbrengen waar niemand om heeft gevraagd, in plaats van zich te concentreren op het enige dat er echt toe doet: een betrouwbare, stabiele synchronisatieclient.

Ondertussen verwerkt rclone, een open-source tool die volledig losstaat van pCloud, exact dezelfde data sneller, schoner en zonder enig probleem. Dat zegt al genoeg.

Op dit moment kan ik pCloud eerlijk gezegd niet aanbevelen aan iemand die grote hoeveelheden data moet synchroniseren. De service zelf is misschien goed, maar de client, de kern van de hele ervaring, is nog steeds een puinhoop.

Waar ik voor pleit, display19: houd het simpel.

Het commentaar op Reddit is complete onzin: negeer het.

Ja: "client"=drive.

Bij methode 1 wordt inderdaad alleen gesynchroniseerd wat in je map pCloud Drive staat. Bij mij stond daar van alles wat ik gekopieerd had vanuit bestaande mappen zoals Afbeeldingen, Documenten, enzovoort. Dit had voor- en nadelen.

Na contact met de zeer goede klantenservice ging ik over op methode 2:

Een van de tabbladen in de "client" heet Sync. Daar kun je kiezen welke mappen of bestanden je wil synchroniseren.

Je gebruikt je computer zoals je het altijd al deed, maar zodra er iets veranderd is, bijvoorbeeld in de map Documenten, dan wordt dit gesynchroniseerd zodra de "client" aan staat en alleen dan. Starten doe ik vanuit het Menu Start en afsluiten doe ik vanuit het Systeemvak.

Alles wat in de pCloud staat kun je altijd en overal bekijken of downloaden via elk apparaat waarmee je kunt inloggen bij je pCloud account.

Mijn computer staat heel vaak uit en dan zoek ik vanuit mijn smartphone wat er staat in een document dat op mijn computer staat.

Ik vind het allemaal superhandig en super eenvoudig.

Een van de tabbladen in de "client" heet Sync. Daar kun je kiezen welke mappen of bestanden je wil synchroniseren.
Dat zou logisch moeten zijn. Ik heb de functie "Sync" nog niet gebruikt in afwachting dat ik eens wat meer tijd heb en met de bedoeling om dan screenshots te maken van de werking hiervan.
Toch werkt de synchronisatie perfect voor alle mappen die ik in de Windows app van pCloud (pCloud Drive) onder de functie "Backup" heb AAN staan.
1772568021236.png

Zoals je in bovenstaand screenshot kunt zien heb ik voorlopig met opzet de map "Desktop" nog niet AAN staan.
Ik stel vast dat zowel de Windows App als de virtuele schijf dezelfde naam dragen. Zij het dat de virtuele schijf als van zelfspreken een schijfletter draagt. De app dient voor het functionele van pCloud daar waar de virtuele schijf het inhoudelijke van de gesynchroniseerde data weergeeft. Althans zo meen ik het tot heden te ervaren. Wat je in de virtuele schijf aantreft is een exacte kopie van wat er in de pCloud bestandmanager (Cloud) van My.pcloud.com staat.

Onderstaande is nog steeds het geval en ik heb er nog geen verklaring voor. Bekijk dat ook eens bij u leono.
Ik stel wel een groot verschil in aantal bestanden en mappen vast tussen beide locaties van de verschillende mappen die ik naar de cloud heb geüpload. Zie als voorbeeld de map "Documenten" in onderstaand screenshot.
1772527005169.jpeg

Hoe verklaar je dat?

Terug
Bovenaan