Telenet fibernet XL modem benaderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

GuntherM

Steunend lid
Vip Lid
Beste Tutsers,

Ik ben overgeschakeld van Belgacom naar Telenet.
ik ben nu al 2 dagen aan het kl***** om verbinding te maken met mijn modem van telenet.

Ik heb geprobeerd via een webbrowser op het ip adres http://192.168.1.1 en andere combinaties van de laatste 2 digits.

En ik kan nergens vinden of dit uberhaupt wel mogelijk is. Ik moet access hebben om mijn thuisnetwerk, via een 3com switch, te connecten met de telenet modem.

Kunnen jullie mij helpen?

Fijne zondag
Gunther
 
Bepaalde instellingen van uw telenetrouter kan u zelf aanpassen via uw telenetsite/ mijn telenet.
Draadloossgnaal, SSID, homespot, beveiliging, mac filtering, lan subnet (origineel staat deze op 192.168.0.1), en firewall instellen.
Ik heb hier een ciscorouter geplaatst met daar achter een 16 portswitch, er draait hier toch een server achter zonder problemen.
Mijn ciscorouter E4200 heb ik geplaatst om een beter draadloosnetwerk te hebben, en zelf beter kan beheren. De homespot is lekker meegenomen voor als er bezoek is en deze even het internet op willen. Door een kombinatie van deze moet ik eerlijk toegeven dat ik geen snelheids verlies het en de port forwarding werkt toch prima. DUS : het beste van beide netwerken.
 
bedankt voor deze mededeling ...
mijn vraag aan u ..
of het mogelijk is om een tekening aan te maken hoe je deze aansluiting heb aangemaakt..
met ook een voorstelling welke instellingen dienen aangepast te worden van de telenetrouter op de ingelogde profiel...
 
Probleem is dat Dynamic DNS niet gaat werken op men UTM gateway met die nieuwe Telenet modem. Dus ik wil men investering van die UTM behouden, deze geeft veel meer mogelijkheden dan de nieuwe modem/routers.
@Ghost
Die server draait toch niet achter die CISCO router neem ik aan. Gaat niet bereikbaar zijn van buitenaf. Tenzij achter de Telenet router via port forwarding. Maar dan zit je nog met 2 netwerken binnenshuis. Eén van je WiFi router en één van de Telenet router. Dan kan je vanaf je server je intern netwerk niet bereiken (moest dat nodig zijn) omwille van de (dubbele) NAT.
 
Bepaalde instellingen van uw telenetrouter kan u zelf aanpassen via uw telenetsite/ mijn telenet.
Draadloossgnaal, SSID, homespot, beveiliging, mac filtering, lan subnet (origineel staat deze op 192.168.0.1), en firewall instellen.
Ik heb hier een ciscorouter geplaatst met daar achter een 16 portswitch, er draait hier toch een server achter zonder problemen.
Mijn ciscorouter E4200 heb ik geplaatst om een beter draadloosnetwerk te hebben, en zelf beter kan beheren. De homespot is lekker meegenomen voor als er bezoek is en deze even het internet op willen. Door een kombinatie van deze moet ik eerlijk toegeven dat ik geen snelheids verlies het en de port forwarding werkt toch prima. DUS : het beste van beide netwerken.

de vraag is 'hoe'? weet veel,maar niet alles!
 
de vraag is 'hoe'? weet veel,maar niet alles!

Ghost heeft gewoon een NAT router (CISCO E4200) achter de Telenet NAT router geplaatst. En aan die CISCO zen 16 port switch gehangen. Hier is niets moeillijk aan. Dit werkt allemaal met default instellingen. Gewoon even rekening houden met de DHCP lease van de CISCO, dat hij die van Telenet niet overlapt.

Andere mogelijkheid is:
Stel de Circorouter in als Access Point/Bridge. Maar dan ben je beperkt door het aantal DHCP leases van je Telenet modem. Dus beperkte client aansluitingen (4?). Voordeel is dat je geen dubbele NAT hebt en maar één enkel intern netwerk voor zowel bedraad als draadloos.

Als je een server plaatst welke bereikbaar moet zijn via het internet moet je Port Forwarding instellen op je Telenet modem naar die server.
vb voor een webserver; Port Forwarding enabled to <IP Address webserver> External Port 8080 - Internal Port 80.
-> External Port 80 is al in gebruik op de Telenet router voor maintenance etc dus kan nietmeer gebruikt worden. Dit is dus ook al geen ideale configuratie daar je niet standaard poort 80 zou kunnen gebruiken.

Het probleem is niet dat dit niet werkt. Voor 97% van de klanten gaat dit een aanvaardbare oplossing zijn. Helaas ben ik niet tevreden met zulke oplossing wegens een UTM met VPN.
 
Als ik het dus goed begrijp is het aanschaffen van een gigabit router de oplossing? Zonder snelheidsverlies van mijn 120Mbps lijn? En welke raden jullie mij dan aan als dit zou werken? Draadloos is niet van toepassing hier.


Bedankt tot zover, erg interessante topic dank zij jullie
 
Als ik het dus goed begrijp is het aanschaffen van een gigabit router de oplossing? Zonder snelheidsverlies van mijn 120Mbps lijn? En welke raden jullie mij dan aan als dit zou werken? Draadloos is niet van toepassing hier.

Bedankt tot zover, erg interessante topic dank zij jullie

Beschrijf eens kort welke toestellen toegang moeten hebben tot het internet.
Je zegt 4 clients en 2 servers. Enkel wired verbinding.
Moeten die servers van buitenshuis bereikbaar zijn? (vb een webserver, VPN,...?) Of hebben die enkel een interne verbinding met toegang tot het internet?

Een Gigabit router ga je niet snel vinden hoor, of toch niet in de "betaalbare" prijsklasse. Maar om eerlijk te zijn ga je op het internet zelden of nooit die 120Mb/s halen. De meeste routers bieden intern een 4tal poorten aan welke enkel onderling communiceren op Gigabit. De routering naar zen internetkant is nooit Gigabit. Zelfs voor 100Mbit te halen heeft de router al een krachtige processor nodig.
Ik zal eens opzoeken wat binnen de mogelijkheden valt.
 
Ik heb eens rondgekeken en heb enkel bij de "Firewall" oplossingen een deftige wired router gevonden.
Zyxel ZyWALL USG 20 Firewall (EUR 160)
Deze bied een internetverbinding van 175Mbps. Dus ruim voldoende voor de 120Mbps.

Natuurlijk bied zulke oplossing ook meer dan de routering alleen.
- Realtime Antivirus scanner
- Email SPAM filtering + AV
- Stateful packet inspection Firewall
- Content filtering (vb XXX filter voor de kinderen...)
- VPN

PS: laat je niet verleiden door zogezegde goedkope snelle Gigabit routers. Deze bieden zelden goede snelheden naar internet toe. Die Gigabit slaagt altijd terug op het LAN gedeelte!
 
Het is de bedoeling dat twee goed beveiligde PC's connectie hebben met internet, één voor de Shoutcast streams, RDS informatie en nieuwsberichten van Belga die dan aangeboden worden via het netwerk gedeelte naar het play out systeem, de andere PC (Admin) voor algemeen gebruik. Website, administratie... enz... De servers mogen niet van buitenaf bereikbaar zijn, dus afgeschermd van het internet.

Eigenlijk een complex geheel dat ik eigenlijk via een blokdiagram moet uitleggen.

De 2 andere PC's zijn voor soundprocessing en het aansturen van een FM zender en één backup PC met playout systeem. De switch was (met Belgacom router) zo geconfigureerd dat play out, backup en soundprocessing + de twee servers afgeschermd zijn van het internet en de andere PC's.

Ik ga meteen aan de slag om die router ergens aan te kopen, want op 27 oktober is het contract met Belgacom ten einde, dus er is haast bij. Niet gedacht dat het zo lastig zou zijn met Telenet. Pffffff.


Bedankt voor de waardevolle info alleszins,

Gunther





Ik heb eens rondgekeken en heb enkel bij de "Firewall" oplossingen een deftige wired router gevonden.
Zyxel ZyWALL USG 20 Firewall (EUR 160)
Deze bied een internetverbinding van 175Mbps. Dus ruim voldoende voor de 120Mbps.

Natuurlijk bied zulke oplossing ook meer dan de routering alleen.
- Realtime Antivirus scanner
- Email SPAM filtering + AV
- Stateful packet inspection Firewall
- Content filtering (vb XXX filter voor de kinderen...)
- VPN

PS: laat je niet verleiden door zogezegde goedkope snelle Gigabit routers. Deze bieden zelden goede snelheden naar internet toe. Die Gigabit slaagt altijd terug op het LAN gedeelte!
 
Ik heb eens rondgekeken en heb enkel bij de "Firewall" oplossingen een deftige wired router gevonden.
Zyxel ZyWALL USG 20 Firewall (EUR 160)
Deze bied een internetverbinding van 175Mbps. Dus ruim voldoende voor de 120Mbps.

Natuurlijk bied zulke oplossing ook meer dan de routering alleen.
- Realtime Antivirus scanner
- Email SPAM filtering + AV
- Stateful packet inspection Firewall
- Content filtering (vb XXX filter voor de kinderen...)
- VPN

PS: laat je niet verleiden door zogezegde goedkope snelle Gigabit routers. Deze bieden zelden goede snelheden naar internet toe. Die Gigabit slaagt altijd terug op het LAN gedeelte!

Vandaag mijn Zyxel ZyWALL USG 50 Firewall ontvangen, heb een type hoger aangekocht op aanraden van de shop, deze heeft een duo core processor, ben er al mee aan de slag gegaan, prima apparaatje, 1000 x bedankt voor je tip.

groetjes,
Gunther
 
Knap apparaatje. Ik vind het zelfs zonde om dit achter een Telenet router te plaatsen :)
Probeer alsnog via Telenet een modem te plaatsen zonder routering. Ik vermoed dat je iets met radio/muziek doet, dus knoop er maar een verhaaltje aan vast om meer gewicht in de ring te gooien.
Success!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan