Windows 10 Vergrootglas zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo,

Het onderwerp Windows zoekveldje hier in het forum heeft mij aangezet om een vraag te stellen.
Ik baalde er van dat als je daar wat zocht edge opstartte. Ik ben een Firefox gebruiker en wil dat zolang mogelijk blijven. Dus heb ik gezocht en een programmaatje gevonden dat edge blokkeert: Edgeblocker (www.sordum.org) Ze hebben veel programmaatjes, maar daar heb ik me niet in verdiept.
Nu als ik als zoekterm "Test maar eens wat" in geef (test ma is eigenlijk genoeg) komt de mededeling "Openen in een in een browser" en je raad het al, Firefox wordt door M$ niet als browser gezien.
Enig idee of ik als ik edgeblocker uit zet edge kan vervangen door Firefox? Het is per slot van rekening mijn standaard ingestelde browser.

Zou mooi zijn als iemand een tip heeft.
 
Kun je me aangeven hoe het komt dat je Edgeblocker niet vertrouwt?
Voor mij is het een genot en als het moet kan hij zeer eenvoudig uitgeschakeld worden.
En nee, ondanks dat Firefox de standaardbrowser is start hier Edge steeds op. En dat vertrouw ik niet. Mijn (zoek) gegevens hoeven niet naar M$ of via chrome naar Google.
 
inplaats van de edgeblocker kon je gewoon ook de edge uitschakelen ..
Microsoft Edge uitschakelen
1) Ga naar C:\Windows\SystemApps. Markeer de map Microsoft.MicrosoftEdge_8wekyb3d8bbwe
2) Klik met de rechtermuisknop op de map Microsoft.MicrosoftEdge_8wekyb3d8bbwe en klik op Naam wijzigen.
3) We hernoemen het hier als Microsoft.MicrosoftEdge_8wekyb3d8bbweold
4) Klik op Doorgaan
5) Daar moet uw Edge-browser worden uitgeschakeld.
Als je de Edge terug wilt, wijzigt u de naam van de map terug door old weg te halen .
 
@Qtex
Duidelijke beschrijving. Het verschil met edgblocker is dat nu edge probeert op te starten en direct weer verdwijnt. Bij edgblocker wordt dat zelfs niet geprobeerd.

Als ik nu de map Microsoft.MicrosoftEdge_8wekyb3d8bbweOLD laat staan en kopier naar Microsoft.MicrosoftEdge_8wekyb3d8bbwe, dus origineel.
Kan daar wat veranderen worden zodat firefox opstart?
Als ik MicrosoftEdge.exe vervang door firefox en dan het rename naar MicrosoftEdge.exe? Ach wat vraag ik dat hier, ga ik gewoon proberen.
 
de edge is de standaard meegeleverde browser ...
je mag en kan eender andere browser instellen ter vervanging van de edge maar je mag niets veranderen aan deze map Microsoft.MicrosoftEdge_8wekyb3d8bbwe
je mag zeker niet via een powershell de edge gaan verwijderen ( ook al is dit te vinden op het net ) omdat dit het gehele systeem onstabiel kan maken ..de edge zit daarvoor te diep in het systeem ... je kan deze verwijderen maar dit is geheel op eigen verantwoordelijkheid en niet aan te bevelen ...
persoonlijk denk ik dat jij de cookies van de edge en tevens van de firefox dient op te ruimen zodat de firefox bij de eerste volgende keer aan u vraagt om deze in te stellen als zijnde de standaard browser ... normaler wijze zou deze dan de edge vervangen .. ook al blijft de edge aanwezig .
 
Ik had eerder aandacht moeten schenken aan de titel : vergrootglas had me moeten triggeren !
Je bedoelt dus de funktionele zoeker achter het vergrootglas : die is bedoeld om programma's, onderdelen, mappen, bestanden etc... te zoeken OP JE PC !
Niet voor het zoeken naar 'tekstjes' zoals je 'test maar eens wat ...'.

Het zoeken naar content op internet doe je door je browser naar keuze op te starten en daar het zoekveld te gebruiken.
De andere schakelt - als hij niet snapt wat je van programma nu eigenlijk wil zoeken op je PC - inderdaad over naar BING search én gebruikt Edge.
Niet aan te ontkomen.

Maar zoeken op de gepaste plaats, met de gepaste tool zet je dus niet op het verkeerde been.
 

 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: wivy
Edge is zo slecht niet: ruimt zijn geschiedenis op en nog wat bij afzetten. 1° tabblad is google be. (heb ik zo ingesteld)
Mijn Chrome , daar moet ik dat telkens zelf doen per week wegens trage opstart en twijfelen(geschiedenis wissen en terugzetten naar standaardwaarden).
Overal waar je komt is het telkens coockies accepteren of je geraakt niet verder
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan