Windows 10 Windows 10 zwart scherm

Status
Niet open voor verdere reacties.
Heb mijn pc opnieuw met win 10 moeten installeren. Nadat hij was geïnstalleerd kreeg ik bij het opstarten eerst een zwart scherm daarna het bureaublad. Ik krijg dus bij het opstarten geen opstartscherm te zien, geen windows symbool en geen welkom scherm. Wat doe ik verkeerd of is dit een of andere instelling.

Dat is een gevolg van UEFI, opvolger van BIOS. Windows past zich hierook aan. Meestal zie je daar bijvoorbeeld een logo ofzo. Vb. HP als je een HP toestel hebt.
Er is dus niets verkeert aan, alles naar behoren zou ik zeggen.
Hoewel je toch een "welkom scherm" zou moeten zien... ik herinner me vaag iets dat ik ook zoiets gelijkaardig voorhad. Was een instelling voor de grafische kaart in de BIOS/UEFI. Ik dacht dat dit te voorkomen was door de GPU te booten als BIOS ipv UEFI. Maar gaat afhankelijk zijn van je hardware vermoed ik.

Hier heb je de systeeminfo, ik weet niet waar ik dat ergens moet vinden.

Bijlagen

• Schermafbeelding 2021-01-31 105420.png
    Schermafbeelding 2021-01-31 105420.png
    49.8 KB · Weergaven: 116
Om in de BIOS te raken tijdens booten, druk de <DEL> toets.

Kijk eerst eens hoe volgende ingesteld staat:
Initial Display Output
IGFX Sets the onboard graphics as the first display
Initial Display Output -> PCIe 1 Slot Sets the graphics card on the PCIEX16 slot as the first display. (Default)

Als je een grafische kaart gebruikt, staat die best op PCIe 1 Slot.
Als je monitor aan het moederbord hangt gebruik je IGFX.

Wanneer bovenstaande niet helpt bekijk je onderstaande:

Ga dan naar volgende instellingen, en kijk of die op volgende staat;
BIOS Features
Other PCI Device ROM Priority -> Legacy OpROM
CMS Support -> Always

Bij problemen, kan je de OpROM ook (terug) op UEFI zetten.

Laatst bewerkt:
@majos je zei dat de computer direct doorgestart word zonder het welkomsscherm ( vergrendelingsscherm heet dit nu in de Windows 10 ) ook wel het aanmeldingsscherm genoemd indien er een wachtwoord in gebruik genomen werd voor het aanmelden ,bijgevolg dien jij dan na te gaan via netplwiz of vinkje eerder verwijderd werd bij de regel "Gebruikers moeten een gebruikersnaam en wachtwoord opgeven om deze computer te kunnen gebruiken." indien dit vinkje uitgevinkt staat dan zal er nooit een aanmeldingsscherm getoond worden ...

Sorry sorry, ik had hem verkeerd aangesloten, hij stond op het moederbord aangesloten en nu heb ik hem weer op de grafische kaart aangesloten en nu doet hij het weer. toch heel veel dank voor jullie hulp, hij werkt weer perfect, dank je wel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan