Status
Niet open voor verdere reacties.

bernard

Steunend lid
Vip Lid
Ik wil beginnen met een propere XP.
Ik wil een verse XP installeren.
Als ik kijk naar de "C" zie ik ook "formateren" staan.
Mag ik daar op klikken en nadien de pc opstarten met de cd?
Beleefde groeten.
 
voila swake heb ik dan geen gelijk?MSDOS Opstartbare diskette (bootdisk) met CD-ROM ondersteuning maken
Opstartbare herstel/recovery-CD's/DVD's maken
Sommige problemen laten zich alleen buiten Windows om oplossen. In dergelijke gevallen kan handig gebruik worden gemaakt van een opstartbare herstel/recovery-CD of -DVD. Er zijn verschillende opstartbare CD’s verkrijgbaar met elk zijn eigen tools, per situatie moet dus worden afgevraagd welke het beste toepasbaar is. In de meeste gevallen kan een image van de betreffende CD gratis van de genoemde website worden gedownload zodat deze alleen nog gebrand hoeft te worden. Deze pagina geeft een korte samenvatting van de interessantste opstartbare CD’s. De CD’s bieden te veel mogelijkheden om ze uitgebreid te bespreken, u zult er dus zelf (op eigen risico!) mee moeten experimenteren


Opstartbare MS-DOS CD maken
Voor het maken van een eenvoudige opstartbare MS-DOS CD kan een imagebestand van de Windows ME, no ramdisk diskette (www.allbootdisks.com) worden gedownload (wijzig eventueel de extensie IMG in ISO om gebruik te kunnen maken van de brandsoftware van Windows). Het is ook mogelijk om een opstartbare MS-DOS CD handmatig samen te stellen. Zo is op deze website te lezen hoe een op maat gemaakte systeemback-up CD (gebaseerd op MS-DOS en Partition Saving) kan worden gemaakt.
 
Misschien helemaal verkeerd, maar Windows XP is toch een dvd. Heb je wel een DVD in Uw computer? Het kan zijn dat het een CD schrijver is.
Ooit heb ik eens op een oude pc XP willen opzetten en zag pas na een uur dat er enkel een cd speler in zat. Wij vinden het op vandaag heel normaal dat er een dvd in zit. Misschien te normaal zodat dit overzien word.
 
je heb de bios aanpassing gedaan om op te starten vanaf de cd drive..
dus zorg dat deze in de drive zit voor alleer je de bios aanpast om op te starten vanaf de cd ...
eenmaal de cd drive als eerste opstart media ingesteld is die je dit ook te bevestigen met de F10 en de enter toets ...
éénmaal deze bevestiging gedaan is zal de computer verder opstarten vanaf de cd drive ( dus de xp cd moet er dan al in zitten )
je dient een dan het pdf te volgen ....m.a.w. je formateerd de harde schijf en maakt desnoods een 2de partitie aan ...indien je dit wenst.

eenmaal de installatie gestart word , dan zal deze eerst de nodige bestanden gaan kopieren naar de tijdelijke installatie map op je harde schijf....( je zou nu ook zonder de xp cd in de drive de installatie verder kunnen afronden ) maar laten we er van uit gaan dat we dus de xp cd gewoon in de drive laten zitten ...

na het kopieren van de windows installatie bestanden zal de pc herstarten ....en hier loopt het meestal fout ...
je dient zelf niets meer te doen , laat de pc gewoon verder gaan ( ook al sta er de vermelding druk op een toets om op te starten vanaf de cd ) !!!NIET DOEN DUS !!! (dit hoort nog bij de instelling van je bios om op te starten vanaf de cd !!!!

laat de pc met rust en je zal zien dat deze verder gaat met de installatie daar waar hij herstartte ....** meerdere keren zal deze herstart worden , laat de pc gewoon doen !
zie je de vermelding " configureren voor de eerste in gebruik name " Dan Pas is de installatie volledig gedaan en kun je de xp cd uit de drive halen ...
je dient echter ook de bios terug aan te passen zodat deze terug opstart vanaf de harde schijf ....***doe je dit niet dan zie je telkens eerst een zwart scherm met een flikkerend streepje omdat deze nog ingesteld is om op te starten vanaf de drive !

****indien bij de installatie de pc de eerste keer herstart word en je verkrijgt een melding dat deze niet verder kan opstarten omwille dat er een driver ontbreekt ....dan is dit te weiten aan de sata harde schijf waarmee xp niet overweg kan en dien je deze sata driver te voorzien in de xp installatie cd door middel van gebruik te maken van Nlite het slipstreamtool voor xp
Dag Qtex,
het probleem is opgelost.
Ik heb opnieuw mijn pc gestart en hij begon meteen waar hij stopte met die foutmelding.
Hij vroeg opnieuw de cd en bij het insteken deed hij dan gewoon verder zijn werk.
Dus was het wel degelijk een slechte installatie-cd.
Nadien startte ik hem op en ging naar internet, doch dit kon ik niet. Ik kreeg een bericht dat het bestandje "iertutil.dll"
ontbrak.
Ik heb het opgezocht en moest het dan zetten in de Windowsmap system 32.
Dit heb ik niet gedaan, omdat ik heel zeker wist dat vroeger met internet geen probleem was. Dus was mijn gedacht dat dit
alles nog de fout was van die vorige cd en hem dan maar een nieuwe installatie gedaan met de nieuwe cd.
Nu is alles ok, waarvoor vele dank aan jou.
 
dat was ook mijn eerste gedacht dat er iets scheelde aan zijn gebrande cd rom en dan nog gekregen.niet beter dan de orginele cd-rom
maar ja dan moet je je wel eerst eentje hebben.blij voor hem dat het hiermee van de baan is
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan