Hardware 2.0 USB-Poorten vervangen door een USB- 3.0 Poort ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo beste mensen,

ik ben nog niet zo lang in het bezit gekomen van Een Dell Latitude E6420 Laptop. Dat is al best een oudje, maar ik heb daar wel Windows 11 op draaien en dan nog is deze Laptop natuurlijk niet erg snel, zelfs niet met een door mij geinstalleerde SSD-Schijf. Nu is er wel redelijk op te werken. Nog een groter minpunt vind ik eigenlijk de 2.0 USB-Poorten van deze Laptop. Ik zou graag weten, of het mogelijk is om minstend één van deze USB-Poorten te vervangen door een USB- 3.0 Poort. Kan iemand mij vertellen of hiertoe mogelijkheden zijn en of dit een eventueel een dure aangelegenheid wordt. Ik ben benieuwd naar het antwoord en hoor dat nog graag.

Hierbij nog een link voor de beschrijving van dit apparaat: https://www.notebookcheck.nl/Testrapport-Dell-Latitude-E6420-Notebook.51639.0.html
Vriendelijke groet,
Cor Jansen
 
Dat kan soms, maar niet altijd en in een laptop is het niet evident.
Sommige moederborden hebben wél een USB-3 connector op het MB, maar niet geimplementeerd, lees ... ongebruikt.
Daar kan dan inderdaad een USB-3 connector op geprikt worden en verbonden met de USB uitgangen in de kast van je laptop.

Maar waarschijnlijker is het - en bij die oude DELL bijna zeker - dat er gewoon niets op het moederbord voorzien is.

In dit geval kan het enkel met een insteekkaart. Die zijn gangbaar voor montage in een tower of desktop maar in een laptop is dat een externe bedoening.

Gebruik Google Search op "usb 3 insteekkaart laptop"...
Vb : https://tweakers.net/nieuws/63955/adapter-brengt-usb-3-poorten-naar-laptops.html
 
Dankjewel Philip. Ik ga dit verder uitzoeken en dankzij jou, weet ik nu dat er mogelijkheden zijn en in welke richting ik ongeveer moet zoeken. Nogmaals; mijn hartelijke dank en nog een fijne dag verder. Vriendelijke groet,
Cor
 
Lees ook wel goed de diverse commentaren die het nut van zo'n uitbreiding een beetje relativeren :
  • gebruik je eindapparaten (hard disk etc...) die iets kunnen aanvangen met die snelheid ?
  • is het moederbord in staat de nieuwe poorten ook aan de gewenste snelheid van data te voorzien ? [Edit : volgens het filmpje van Lange Pier hier vlak boven zou dit echter in orde moeten zijn op dit model ! ]
er kunnen allerlei bottlenecks zijn die maken dat je uiteindelijk weinig of geen toename van de snelheid ervaart.
Bekijk dus goed of het je de uitgave waard is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan