Windows 10 C schijf vergroten

In een windows tabletje is de c --schijf bijna vol. Er is een mogelijkheid om een 2de schijfje te plaatsen sata M.2. De geïnstalleerde schijf bevat 3 partities. Wat is de beste manier ( software) om de c-schijf samen te voegen of te koppelen aan de toe te voegen schijf. Partities liggen niet naast elkaar.

Als je plaats hebt om een tweede M.2 te plaatsen is dit geen enkel probleem om dit te doen. Ik gebruik geregeld clonezilla. Is een beetje onoverzichtelijk voor de meeste denk ik. Maar die is gratis en toch krachtig genoeg.

Ik gebruik bijna altijd de gratis Minitool Partition Wizard, die is ook lekker overzichtelijk.
Echter de vraag is wat je precies wilt.

Wat is de beste manier ( software) om de c-schijf samen te voegen of te koppelen aan de toe te voegen schijf.
Wil je een extra schijf om daar bijv. bestanden op te zetten (bijv. je downloads en afbeeldingen)?
Of wil je echt je C schijf uitbreiden met de nieuwe schijf, zodat het allemaal C is zal ik maar zeggen.

Laatstgenoemde weet ik niet of je dat met een partitie manager kan, maar als het goed is zou dat weer wel kunnen met schijfbeheer van Windows zelf. Dan zou je daar een dynamisch volume van moeten maken. Ik weet niet echt of dat wel verstandig is voor een thuisgebruiker.
Hoe je dat moet doen en of het klopt wat ik zeg dat zal @DDragon80 beter kunnen aangeven, die is meer thuis in diepgaand Windows gebeuren.

Persoonlijk zou ik (ook omdat het gemakkelijk is) gewoon die tweede schijf (m.2) een eigen partitie met eigen driveletter te geven.
Het is vrij eenvoudig om programma's daarop te installeren of bijv. de documenten, afbeeldingen en downloads map daar heen te verplaatsen als die de ruimte innemen.
Zaak is dus om eerst te zien wat er zoveel ruimte in neemt.

Momenteel is er te weinig plaats om de update naar w11 uit te voeren. Ik heb alles al opgekuist wat mogelijk is. Gegevens staan er bijna niet op vandaar dat ik graag de C schijf zou vergroten door de 2de schijf te koppelen en zo een grote c schijf te maken.

Het is een kleine pc met maar 64 GB op en ik vermoed dat dit op het moederbord zit. Er is onderaan de pc een ruimte voor een extra m. 2 sata voorzien als als extra opslag. Kennis is nu naar Spanje op verlof en komt pas eind november terug. Ben nu aan het uitpluizen wat de mogelijkheden zijn.

Als de SSD gesoldeerd is, maar je kan er een tweede bij plaatsen is het mogelijk dat je BIOS niet toe staat dat je je tweede SSD als je C schijf kan laten fungeren. Sommige laten dit wel toe, maar vaak zijn bij die goedkope laptopjes hun BIOS wel heel erg mager en krijg je vaak niet de mogelijkheid om je tweede SSD als je C schijf te gaan gebruiken.

De plaats is voorzien. Op de achterzijde is een klein plaatje voorzien dat men kan wegnemen en daaronder zit een aansluiting voor een M.2 sata NGFF schijfje.
Ik veronderstel dus dat het een optie is om een 2de schijf in te plaatsen.

Terug
Bovenaan