Hardware Externe harde schijf doet het niet meer

Beste, na verhuis en een drietal weken in een doos gezeten te hebben, doet mijn harde schijf het niet meer.
Blijft pinken , pc vindt hem niet.
Hoe zou ik nog aan mijn bestanden kunnen geraken?

Alvast bedankt
Grt Danny

Zie dan antwoordt #13.
Kans dat de oorzaak is. Je mag tijdens vervoer van apparaten NOOIT die kabels laten insteken.
Kan dodelijk zijn...

Als je data belangrijk is, kan misschien nog wel te redden zijn maar dan moet ik het eens kunnen bekijken.
je mag me hiervoor contacteren als je wil.

Ik heb hem aan een laptop gehangen. Enkel lichtje flikkert constant. Is een Seagate disk van 4TB. Geen SSD.
Ik denk dat je nog steeds de originele combinatie (behuizing + voeding) aan een andere PC (laptop) hebt gehangen ?
Dat is nutteloos. Als de voeding van de behuizing defect is kan het ook zijn dat de motor van de schijf in die behuizing geen stroom krijgt. Er bestaan dock-stations waar je een "blote" SATA schijf gewoon kunt inklikken (kost zo'n 34 euro bij Bol), dat zou je uitsluitsel kunnen geven.

Nog iets (OOK voor iedereen die hier meeleest): ik vermoed (vrees) dat de data op de 4TB schijf alleen op die schijf opgeslagen zijn. Indien zo, dan heeft Danny GEEN backup. Een backup betekent een reservekopie (dus een tweede opslagmedium) van uw gegevens, anders is het gewoon verplaatsen)
Ik heb 2 harde schijven van 4TB in gebruik als backup van mijn data, (vooral de data die niet meer op de interne computerschijf staan).
Eerste computergebod: als je belangrijke data maar op één plaats bewaart is dat de BESTE garantie om ze ooit kwijt te spelen. Externe harde schijven gaan helaas ook wel eens kapot.
@Danny VDW : Kan je de 4TB schijf niet intern even in de PC plaatsen als 2de schijf (als jouw PC een desktop is zou dat moeten lukken)

Heb onderstaande besteld, op hoop van zegen.
Ik denk dat je nog steeds de originele combinatie (behuizing + voeding) aan een andere PC (laptop) hebt gehangen ?
Dat is nutteloos. Als de voeding van de behuizing defect is kan het ook zijn dat de motor van de schijf in die behuizing geen stroom krijgt. Er bestaan dock-stations waar je een "blote" SATA schijf gewoon kunt inklikken (kost zo'n 34 euro bij Bol), dat zou je uitsluitsel kunnen geven.

Nog iets (OOK voor iedereen die hier meeleest): ik vermoed (vrees) dat de data op de 4TB schijf alleen op die schijf opgeslagen zijn. Indien zo, dan heeft Danny GEEN backup. Een backup betekent een reservekopie (dus een tweede opslagmedium) van uw gegevens, anders is het gewoon verplaatsen)
Ik heb 2 harde schijven van 4TB in gebruik als backup van mijn data, (vooral de data die niet meer op de interne computerschijf staan).
Eerste computergebod: als je belangrijke data maar op één plaats bewaart is dat de BESTE garantie om ze ooit kwijt te spelen. Externe harde schijven gaan helaas ook wel eens kapot.
@Danny VDW : Kan je de 4TB schijf niet intern even in de PC plaatsen als 2de schijf (als jouw PC een desktop is zou dat moeten lukken)
Deze is het. Maar ik vind nergens een mogelijkheid om te openen?

Bijlagen

• 20251222_111433.jpg
    20251222_111433.jpg
    63.9 KB · Weergaven: 37
Het beste is om, zoals al een paar keer aangehaald, de externe schijf uit de behuizing halen en op een andere manier aansluiten.
ALLE externe behuizingen zijn op een of andere manier te openen. op jouw foto zie ik bijvoorbeeld schroeven met zeshoekige kop...
Je spreekt over 4 TB, de behuizing vermeldt 8 TB !? :unsure:
Dat aansluiten kan intern in de PC, maar dan moet je die ook openmaken.
Of je kan een adapter, al dan niet met extra voeding, gebruiken.

Zoals ook meerdere keren vermeld: BACKUP, BACKUP, BACKUP!
Zeker voor belangrijke gegevens.

P.S.: Seatools al geprobeerd?

Enige manier is openen, nazien, meten.... En hopen het een Sata schijf is met aparte Sata naar USB adapter.
Sata en vooral SATA wat IDE compatible is bied veel meer mogelijkheden ivm recovery.
Is mij onlangs ook overkomen. Mijn externe drive startte plotseling niet meer op. Ook niet op een andere PC.
De behuizing eraf gehaald, de blijkbaar defecte usb interface verwijderd en toen weer aangesloten met een brede sata usb adapter (tussen en 20 en 30 euro) aangesloten op mijn PC.
Ik had dus mijn 5TB aan films en series weer terug. Wel heb ik die 5TB daarna naar een nieuwe externe usb drive gekopieerd.

Als ik de betreffende schijf opzoek zie ik dat die een externe voedingsadapter gebruikt.
Werkt die nog naar behoren?
Anders krijgt de schijf wel, maar onvoldoende, stroom via de usb aansluiting en dat kan de usb poort niet getrokken krijgen.
De externe voeding levert de nodige stroom om de schijven te kunnen laten werken.

Aan de grootte van de behuizing te zien is het een grote schijf (+/- 10 cm of 4 inch breed),
niet het type voor laptops of kleine externe schijven (+/- 7cm of 2,5 inch).
Grote schijven hebben een externe voeding nodig omwille van de zwaardere motor. Verbruikt meer stroom.

Er zit een sata hdd in met sata>usb adapter, da's al positief, kan die rectstreeks via SATA aangesoloten worden.
Als hij na aansluiten blijkt te starten hoop ik je data leesbaar is.
Indien niet, de schijf is 8TB maar een SMR. (Zie " Kijk uit met SMR HDDs! " onderaan)
Als je dat moet herstellen, houd er rekening mee dat een scan +/- een week kan duren.
(Spreek uit ervaring, al paar keer dat soort schijven hersteld. Ttz, sommige wel, andere gedeeltelijk, en uiteraard sommige helemaal niet.)

Om te openen, als je de behuizing nog wil gebruiken:
(Alhoewel, ik vermoed het in het probleem in de adapter print zit, tenzij teveel schokken tijdens verhuis...)
Seagate BackUp Plus USB Hub Enclosure HDD Hard Drive Open Tear Down Case Remove Replace Top Cover

Destructief, makkelijker maar behuizing niet meer bruikbaar:
Seagate Backup+ Hub 8TB teardown

@ Allen, voor diegenen het nog niet weten, uitleg over SMR, link: Kijk uit met SMR HDDs!

NOOIT als systeemschijf gebruiken.
Ze zijn wel bruikbaar als backup schijf maar dan wel om er enkel data naartoe te schrijven.
Ok, een deel wissen en schrijven kan ook wel. Maar telkens wissen/schrijven etc... best vermijden.
Dan is het als ze vol geraakt beter om er 2 te gebruiken en die telkens om en om over te kopieren ipv oude data telkens te overschrijven.
BU heb je trouwens ENKEL als je min. 2 of 3 data backups hebt.

CMR schijven zijn veel veiliger en kopieren/overscrhrijven een minder probleem.
Spijtig genoeg moet je het zelf uitzoeken voor aankoop...

Laatst bewerkt:
PCB = Printed circuit Board = printplaatje waar Sata connector aan zit, onderkant v.d. HDD.

Als hij niks doet... Los in verhuisdoos, wrs ook nog een hoop schokken te verwerken gehad...?

Terug
Bovenaan