Status
Niet open voor verdere reacties.

WaWa

Medewerker
Forumleiding
Plots is mijn schijf waar alles op staat: afbeeldingen, documenten, enz, en vooral mijn Schijfkopieen/Images. Hierdoor kan ik niet meer terugzetten naar een vorige toestand.
Het systeem zegt telkens dat ik deze schijf moet formatteren om ze toegankelijk te maken. Dat doe ik dus niet, want dan ben ik alles zeker kwijt.
Hoe kan ik deze schijf weer gewoon toegankelijk maken om aan mijn bestanden te kunnen komen?
 
Nee, niets formatteren! Die recovery software dient enkel de disk (hardware) te zien. En dat kan zolang die schijf in je apparaatbeheer nog gevonden wordt. Ze wordt zelfs nog gezien in je schijfbeheer. Dus kans op recoveren is zeer reëel. Al dan niet met fouten omwille van beschadigde sectoren (indien aanwezig).
 
Ik zie dat het concept "RAW" nog niet goed wordt begrepen hier. Windows schijfbeheer ziet een schijf met data op welke hij niet kan thuisbrengen onder een herkenbaar bestandsysteem (NTFS, FAT16, FAT32, ExFAT, ReFS, ...). Hang hier bijvoorbeeld een schijf aan met ZFS welke perfect in orde is, dan gaat Windows waarschijnlijk deze ook weergeven als RAW. Wat ruwe data wilt zeggen. Wanneer een partitietabel beschadigd is, hetzelfde verhaal. Windows "herkent" die niet en ziet "ruwe data". RAW is geen formattering. RAW = ruwe data. Niet meer en niet minder.
 
das dus de vraag ...hoe weten we of het de schijf zelf is die beschadigd is ..de kans is echter groot dat zoals ik eerder al meedeelde dat deze gewoon met een schrijfbewerking bezig was toen men deze los haalde ...
 
Welk deel dat ik al twee keer vermelde is geen nederlands? Formatteer die schijf NIET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Aub seg.... Als je je kansen wilt verkleinen, doe dan gerust verder.
 
@ Lange Pier: Alle suggesties zijn gewaardeerd. Ook dat van jou. Een antwoord was gegeven: er was één partitie en ik heb je gezegd dat in dit geval een partitie-programma mijn data niet zou ophalen.
Met zovelen die iets suggereren moet ik pragmatisch te werk gaan en zoveel mogelijk één voorstel volgen en de andere in beraad nemen.
Noteer ook dat ik wat in paniek ben omdat vele uren en dagen werk verloren riskeren te gaan.
Neem dat toch niet kwalijk op.
 
Maar onthoud dat een format echt het laatste is wat je kunt doen om een schijf te hergebruiken. De kans op herstel wordt door een format aanzienlijk kleiner.

Als je over backups beschikt maakt het niet zo veel uit om een format te doen en zou zelfs ook mijn oplossing zijn omdat een format en een backup terug zetten zo gepiept is. Heb je deze backups niet, nogmaals: Niet formateren.

Kweetnie wat het voorstel van lange pier was, ik heb het niet gelezen omdat ik toen niet online was, maar kan testdisk geweest zijn zoals ik hier ook voorstelde.
Denk dat dit in dit geval de beste eerste optie is om als eerste te proberen.
 
Eén deel was gebackupped, jammer genoeg de laatste tijd niet meer... En véle uren werk zien verdwijnen is niet prettig, maar het einde van de wereld niet. Nu maar afwachten wat er terug gewonnen wordt in de zeven uren dat de Recovery loopt...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan