Hardware Externe schijf is niet meer te benaderen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb een externe harde schijf 3TB die niet meer te benaderen is.

Als ik hem aansluit blijft de melding uit en aan gaan in de rechter onderhoek met de vraag wat ik met deze schijf wil doen maar steeds verdwijnt die ook weer.

In verkenner is de schijf niet te zien.

In schijfbeheer is de schijf af en toe zichtbaar, en ik zie dat deze ineens in RAW formaat is.
Het is me gelukt hier snel een screenshot van te maken.

De schijf staat vol met bestanden die ik graag wil houden maar ik heb geen idee hoe ik deze makkelijk kan terug krijgen.

Ik heb het geprobeerd met Aid File Recovery maar dan krijg ik één onoverzichtelijke brei van honderden zipfiles zonder dat ik weet wat daar in staat en of ik die inderdaad wil houden of niet. En al die zips één voor één openen kost me weken ben ik bang.

Maar nu is de schijf ook niet meer te benaderen omdat hij aanmeldt en meteen weer afmeldt.

Is er een andere methode om mijn schijf te kunnen benaderen of mijn bestanden te kunnen terug halen?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen (ja ik weet, back-up en die heb ik gelukkig van de hele hele belangrijke bestanden maar niet van alles ivm ruimtegebrek)
Schermopname (131).png
 
Oplossing
Ik heb hier even gezocht en een oude portable versie gevonden van EaseUs.
Ik zal hem hier plaatsen, misschien vind dit bij u alles ? Ik heb hier nu geen RAW schijf om het uit te proberen.

Als je het start vraagt het of je wilt updaten. Dit niet doen.
Als het is opgestart kies je rechtsboven voor optie 2 "Selecteer een locatie om gegevens te vinden" Heb hierna even geduld tijdens het zoeken naar de disk's.
Je zou dan de verloren RAW diskdrive moeten zien, selecteer deze en klik daarna rechtsonder op Scan
Als het iets vind kun je rechtsonder op herstellen klikken. Kies dan een ruimte waar je het wilt opslaan, niet op de RAW schijf dus, maar op een andere ruimte die groot genoeg is.

Ik hoop dat het werkt, laat dit in iedergeval even...
Ok, schijf in het dockingstation wordt gezien door de pc. De pc meldt meteen dat de schijf geformatteerd moeten worden. Gaan we niet doen natuurlijk! :p. De eerste stap is gezet, er is een schijf te benaderen. Dus nu zou ik met Stellar de schijf kunnen bewerken als ik het goed begrijp. Voor wie dit progje kent, kan ik ook mijn NAS gebruiken om daar heen te werken met Stellar?
Dan is dit volgens mij waarschijnlijk gebeurd.
Door een defecte kabel of een los contact in de behuizing is de schijf waarschijnlijk tijdens een schrijf of leesbewerking losgekoppeld van de pc waardoor hij nu onleesbaar is geworden.
Het goede nieuws is dat je de fout nu hebt gelokaliseerd en hij aangekoppeld blijft door een dockingstation.

Nu dus een recovery software op de schijf loslaten en kijken wat dit nog kan redden. Zoals in antwoord # 2, Stellar en Ontrack zijn goede recovery software, maar ook met Recuva zijn goede resultaten te behalen. https://www.pctuts.be/resources/recuva.8/
Ook EaseUs is goed: https://nl.easeus.com/harde-schijf-...stellen-met-gratis-raw-herstel-programma.html

Als alles weer hersteld is gooi je de oude behuizing van de schijf weg en probeer hiervoor een andere of nieuwe te vinden.
Of misschien de kabel die je bij de externe behuizing gebruikt eens vervangen. Kabeltjes zijn meestal een zwakke schakel.
 
Ik heb hier even gezocht en een oude portable versie gevonden van EaseUs.
Ik zal hem hier plaatsen, misschien vind dit bij u alles ? Ik heb hier nu geen RAW schijf om het uit te proberen.

Als je het start vraagt het of je wilt updaten. Dit niet doen.
Als het is opgestart kies je rechtsboven voor optie 2 "Selecteer een locatie om gegevens te vinden" Heb hierna even geduld tijdens het zoeken naar de disk's.
Je zou dan de verloren RAW diskdrive moeten zien, selecteer deze en klik daarna rechtsonder op Scan
Als het iets vind kun je rechtsonder op herstellen klikken. Kies dan een ruimte waar je het wilt opslaan, niet op de RAW schijf dus, maar op een andere ruimte die groot genoeg is.

Ik hoop dat het werkt, laat dit in iedergeval even weten.

Controleer daarna of alles hersteld is op de ruimte waar je alles hebt opgeslagen.
Daarna mag je de RAW schijf formateren en is hij leeg maar wel weer bruikbaar.
Daarna zal je of een nieuwe behuizing moeten zoeken of kijken of de oude te herstellen is. Kan ook het kabeltje zijn.
 

Bijlagen

  • DataRecoveryPortable.rar
    8.8 MB · Weergaven: 271
Oplossing
Stellar zag ook in de deepscan geen files. Stellar kon wel een image van de schijf maken naar mijn NAS, dat heb ik in ieder geval gedaan voor de zekerheid.

Toen heb ik EaseUS laten kijken naar de schijf. Die zag wel files en kon deze repareren. Uiteindelijk staat deze recovery nu op mijn NAS. Het blijkt dat er nog 800GB op de schijf stond. Ik was al aan het overzetten naar mijn nieuwe NAS dus daar heb ik nog mazzel mee gehad.

Nu controleren wat er dubbel op mijn NAS terecht gekomen is, want ik zag dat EaseUS best wel veel dubbele bestanden gemaakt heeft, en ook checken met wat ik al overgezet had. Dat wordt een paar dagen foto's vergelijken en zo, maar ik ben blij dat ik de inhoud van de schijf heb kunnen redden.

Zoals ik zei waren de allerbelangrijkste files er al af, maar ik was nog niet klaar met het overzetten van de schijf en wist niet precies wat er nog wel op stond en wat ik nog zeker over had willen zetten en houden.

Overigens is de schijf inderdaad niet in orde, ook in het dockingstation valt hij af en toe uit, maar hij heeft het gelukkig lang genoeg vol gehouden (of EaseUS heeft hem wakker gehouden) om de files te recoveren.

Dank jullie wel allemaal (y)(y)(y), ik ga een paar daagjes onderduiken om de files te vergelijken en te organiseren of deleten! :p En de image maar deleten, want dat gebruikt behoorlijk veel ruimte en komt ook weer in mijn backup als extra opslag.
 
  • Leuk
Waarderingen: wivy
De dubbelchecker staat te draaien, ik zie al veel niet meer nodige bestandjes staan die nog van mijn oude pc waren en van oude profielen bijvoorbeeld van Google. En ik zie mijn foto's dus ik ben helemaal blij. Probleem opgelost, ik ga de oude schijf formatteren, Erasedisc erop loslaten als dat nog lukt en dan naar de afval voor electronische apparaten.
 
Formatteren lukt niet omdat de verbinding steeds wegvalt, CrystalDisk ziet de schijf niet, Hardwipe kan zowel de schijf als het volume niet bewerken.... De schijf is echt kaduk dus. Is er nog een andere mogelijkheid om de schijf onleesbaar te maken voordat ik hem weg doe, zodat mijn bestanden niet ongevraagd in andere handen komen?
 
Formatteren lukt niet omdat de verbinding steeds wegvalt, CrystalDisk ziet de schijf niet, Hardwipe kan zowel de schijf als het volume niet bewerken.... De schijf is echt kaduk dus. Is er nog een andere mogelijkheid om de schijf onleesbaar te maken voordat ik hem weg doe, zodat mijn bestanden niet ongevraagd in andere handen komen?
Ja hoor, heb je een zware hamer?
 
1628862735789.png


Oude schijf open maken. Ziet er ongeveer zo uit.

De leeskop/schrijfkop eraf halen en in aparte zak wegggooien.
Dan de platters / platen bekrassen met een schroevendraaier of doorboren.
Dan is het onmogelijk om een schijf opnieuw te lezen.
 
Zoveel moeite moet je absoluut niet doen (openmaken etc...), zoals Skippy al vermeld in #28... zware hamer erop vanboven en je mag gerust zijn dat die voor de eeuwige jachtvelden is hoor.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan