Status
Niet open voor verdere reacties.
heb strakke aan de pc gezeten ff daarna uitgezet ben ik weggegaan om wat koelpasta te halen erop gesmeerd startte niet op bleek teveel alles afgeveegd en als nood tandpasta andere was natuurlijk weer op pc aangezet en vanaf die tijd geen signaal op monitor meer??????????????
 
whahahah daarom zeggen we als nood zodat men koelpasta kan halen zodat je gewoon verder kunt dan de tandpasta te verwijderen en de koelpasta erop wanneer men dat gehaald heeft maar die hebben het nooit meer verandert huh
 
awel ook ik heb hier eens een desktop binnen gekregen waar ik bijna zeker van ben dat er tandpasta op aangebracht werd inpl koelpasta ..
dit omdat het moeilijk los te krijgen was en ten tweede toen deze los was gekomen deze moeilijk te verwijderen was ...diende een doekje gedrenkt in bezine te gebruiken om alles zuiver te krijgen ..nadien heb ik er dan Thermal Compound Nano Diamond 6 er op gedaan .
 
Ik vraag me af wat de warmtegeleiding is van tandpasta. Ben bang dat niemand dit ooit gemeten heeft en alles een grap is. Maar ik heb eigenlijk geen idee.
Koelpasta is als je het voor de doe het zelver in kleine hoeveelheid koopt best wel prijzig. Ik koop dit altijd in grootverpakking en dan is dit verhoudingsgewijs een stuk voordeliger.

Het doel van koelpasta is om de oneffenheidjes in de metalen vlakken van de processor en het koelblok op te vullen, zodat een optimale warmte geleiding plaats vind van de processor naar het koelblok. En dan moet je denken aan gaatjes opvullen die met het blote oog niet te zien zijn. Dus een heel klein druppeltje pasta is al ruim voldoende.
Doe je dit door een materiaal ( zoals tandpasta ) dat misschien totaal geen warmtegeleiding bezit is dit nutteloos. Dan kun je er beter dan helemaal niets tussen doen om op een later tijdstip wel koelpasta te gebruiken.
Ik heb ook geen idee wat voor stoffen er in tandpasta zitten, misschien tast het op den duur de metalen delen aan of als je te veel gebruikt tast het de rest van de elektronica aan.

Helaas, mijn kennis over tandpasta is nihil. Maar als het het ei van Columbus zou zijn, waarom fabriceren ze dan nog het veel duurdere koelpasta.

Mijn advies zal het nooit worden.
 
Laatst bewerkt:
@Skippy jij gaat er helemaal prat op ..en denkt of gaat er van uit dat men koelpasta zou kunnen vervangen door gewone witte tandpasta (enkel de witte)
enkel uit noodzaak en zeker niet blijvend te gebruiken ...betreffende het geleidend effect is tandpasta enkel geleidend zolang deze niet uitgedroogd is ... daarom dat ik eerder vermelde om deze zeker niet langer dan 2 dagen er op te laten zitten ..
*ik herhaal enkel uit noodzaak te gebruiken in het geval men dus geen koelpasta ter beschikking heeft maar zeker niet blijvend te gebruiken !
 
Er bestaat geen noodzaak !!!!
Zonder koelpasta zal een pc gewoon werken. Misschien wordt alles iets warmer maar nog geen nood. Uiteraard wel de temperatuur in de gaten houden en zo spoedig als mogelijk de originele koelpasta gaan gebruiken. Metaal op metaal is op zich al een goede warmte geleiding, maar om deze optimaal te maken wordt de koelpasta gebruikt.

Waarom een processor vaak te warm wordt door verouderde koelpasta is omdat men veel te veel heeft gebruikt. Er zit dan een laag tussen de processor en het koelblok en deze laag heeft na dit verouderingsproces totaal geen warmte geleiding meer. Wordt de juiste hoeveelheid koelpasta gebruikt is deze alleen aanwezig in de micro gaatjes en oneffenheden. Zodra dit verouderd, zou de temperatuur enkele graden op kunnen lopen maar in de meeste gevallen helemaal niets aan de hand als er verder een goede koeling aanwezig is in de pc en het geen 35 graden omgevingstemperatuur is.
 
Ik vraag me af wat de warmtegeleiding is van tandpasta. Ben bang dat niemand dit ooit gemeten heeft en alles een grap is. Maar ik heb eigenlijk geen idee.
Koelpasta is als je het voor de doe het zelver in kleine hoeveelheid koopt best wel prijzig. Ik koop dit altijd in grootverpakking en dan is dit verhoudingsgewijs een stuk voordeliger.

Het doel van koelpasta is om de oneffenheidjes in de metalen vlakken van de processor en het koelblok op te vullen, zodat een optimale warmte geleiding plaats vindt van de processor naar het koelblok. En dan moet je denken aan gaatjes opvullen die met het blote oog niet te zien zijn. Dus een heel klein druppeltje pasta is al ruim voldoende.
Doe je dit door een materiaal ( zoals tandpasta ) dat misschien totaal geen warmtegeleiding bezit is dit nutteloos. Dan kun je er beter dan helemaal niets tussen doen om op een later tijdstip wel koelpasta te gebruiken.
Ik heb ook geen idee wat voor stoffen er in tandpasta zitten, misschien tast het op den duur de metalen delen aan of als je te veel gebruikt tast het de rest van de elektronica aan.

Helaas, mijn kennis over tandpasta is nihil. Maar als het het ei van Columbus zou zijn, waarom fabriceren ze dan nog het veel duurdere koelpasta.

Mijn advies zal het nooit worden.

Koelpasta is enkel een warmtegeleider. Maar dan ook een "goede warmtegeleider". Indien er teveel van gebruikt wordt, zal deze hard worden en bijna niet meer geleiden. Indien de juiste hoeveelheid gebruikt wordt, kan je beide vlakken met zoveel mogelijk raakpunten met elkaar verbinden en zo een perfecte geleider creëren. De naam "Koelpasta" heeft het niet voor niets gekregen. In alle electronica waar er veel watt verstookt wordt, wordt warmte gecreërd. Je vind het dus overal terug waar warmte moet afvloeien.
 
Hier zijn we het voor de volle 100% met elkaar eens Mik.

Koelpasta wordt erg veel gebruikt. Van eindtransistoren of mosfets in audio versterkers tot vermogens / toerental regeling in een stofzuiger en van voeding die bijna in elk apparaat zit tot chips in een computer enz. enz. enz. Ook als je een acculader voor de auto hebt zal er koelpasta gebruikt zijn in de vermogensregeling.

En wat hier heel erg belangrijk is: Gebruik beter te weinig dan te veel.
 
Leuk topic gevonden uit 2006 Tweakers

Vooral deze lijkt mij de waarheid:
Je kunt beter niets gebruiken.
Koelpasta is alleen om de kieren op te vullen, omdat het koelblok en de cpu nu eenmaal niet over het volle 100% oppervlak metallisch contact met elkaar kunnen maken.
Tandpasta bevat fijne zanddeeltjes (t.b.v. de schurende werking). Die zullen metallisch contact juist verhinderen.
Niet gebruiken dus.
 
Toch fijn zo'n topic, weer wat te doen.:blahblah:

Die kunststof bolletjes worden tegenwoordig veel gebruikt en komt allemaal in de oceanen terecht, veel vissen zitten er mee in hun......(lachen)
Die met de aluminiumhydroxide zou het miss. wel doen.
Tandpasta - Wikipedia

En koelpasta is eigenlijk een foutieve naam, spul koelt niets.
Zonder kan het ook, dien je het koelblok en de heatsink van de CPU te "lappen".
 
Toch fijn zo'n topic, weer wat te doen.:blahblah:
En koelpasta is eigenlijk een foutieve naam, spul koelt niets.

Inderdaad ja en fijn dat je gewoon mee doet.

Foute namen, daar zijn er zo veel van.
Ook dubbelzinnige namen zijn er.
Kijk eens naar het woord trekontlasting.
Je zou bijna aan een orgasme gaan denken.
 
Stoelgang, vermoedelijk alleen voor schommelstoelen.
Autowas, ook makkelijk.
Wasbenzine, wat is het nu?
Washandje, idem.
Persik, wat een vraag.
Filosoof, vreemde naam voor een gerecht, wat ook weer een vreemde naam is voor iets om op te eten.
Waterkers, etc, etc.
Kan wel een eigen topic verdienen.;)
 
Wegrestaurant maar het is er nog.
31 december hebben ze het over een zalig uiteinde. Daar zou ik dan weer pijn in me reet van krijgen.
Een kantongerecht bestellen bij de Chinees
 
Je weet nooit waar zoiets eindigt. Soms niet eens hoe het allemaal begon.
Maar als je op een Belgische site komt, dan weet je dat er ook Belgische namen vallen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan