Status
Niet open voor verdere reacties.

Koekoek

Steunend lid
Vip Lid
Op mijn laptop heb ik een harde schijf met 750 GIB, momenteel met 2 hardeschijfstations: lokale schijf C: ( programs) en D: ! documenten.( nog 650 gib beschikbaar. Doel: de hd verdelen in 2 partities = 1/ de actieve lokale schijven C en D behouden met win 7, en
2/ een tweede actieve operationele schijf creeren met installatie van win 7 home premium en dit updaten naar 8. Maar hoe doe ik dat? Ik dacht eerst zelf te proberen, maar het lijkt me beter deskundige raad te volgen:
a/ hoe de harddisk partitioneren ( ik heb Acronis Disk Director gedownload )?
b/Hoe deze partitie operationeel maken?
c/ hoe een bootable opstartsysteem installeren?

Graag, indien mogelijk, een concreet en voor mij, begrijpbaar stappenplan.
Dank bij voorbaat,
Koekoek<!-- google_ad_section_end -->
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De 23,66 GB is inderdaad de recovery partitie( de ruimte is gearceerd): mag ik die verwijderen? Ik hab al geprobeerd met r. klik, maar enkel Help verschijnt.
Swake: jij raadt aan dual boot, dus op de nieuwe partitie direct Win8 installeren? Kan misschien dit progr. downloaden?
 
Is inderdaad de recovery partitie, had ik over gezien... (zw)
Om nu to the point te komen, ik raad een dualboot eigenlijk niet aan. Zeker niet met Windows 7 en Windows 8. Je gaat sowieso binnen de kortste keren één van de 2 besturingsystemen nietmeer gebruiken. En dan zit je daar weer met een knoeiboel. Wil je Windows 8 echt gaan gebruiken, neem dan eerst een volledige image van je huidige schijf. Installeer daarna Windows 8 op een geherpartioneerde schijf (dit kan je doen tijdens de installatie van Windows). Je bent dan toch niets met recovery partitie. En je data kan je extracten uit die Acronis image normaal gezien.
Bevalt het je dan toch niet... zet dan je Windows 7 Acronis image terug en je bent niets verloren...
Geloof me, dual boot is niet aan te raden in jou situatie. Een ander punt; Windows 8 kost geld, dat kan je niet zomaar gratis downloaden.
 
Toch even , opdat u mij juist advies zou kunnen geven : een overzicht van de HD:
- SYSTEM : 100 MB ntfs. in orde( Systeem, Actief, primaire partitie) inhoud kader is wit
- C: 271 GB ntfs . In orde ( Opstarten,Wisselbestand,Crashdump,Primaire partitie) inhoud kader is wit
- D: 404 GB ntfs. In Orde (Logisch station) inhoud kader is wit Bovenaan kader blauwe band, ( de twee eerste zwarte band)
- 22,66 GB In orde (Herstelpartitie)kaderinhoud is wit ,zwarte band ook bovenaan, maar met r. muisklik arcering en alleen zie ik 'Help'

Wat en hoe te doen?
 
Is voor mij niet duidelijk: wat mag ik verwijderen en verkleinen. Installeer win 8 op een geherpartitioneerde schijf??
Wat moet ik nu eerst doen en dan ...en dan..
Sorry, ik doe misschien wat vervelend!!
 
Swake: jij raadt aan dual boot, dus op de nieuwe partitie direct Win8 installeren? Kan misschien dit progr. downloaden?

Aanraden niet echt, het was maar een voorstel.Ik denk dat jij daar zelf je keuze moet in maken. Alleen windows 8 en uitvoeren wat DDragon80 voorstelt of kiezen voor de Dualboot. Wat ik je wel aanraad is recovery schijfjes aan te maken van Windows7 , want volgens mij heb je dit nog niet gedaan.
 
Dit is wat ik nu heb:
- System van 100 MB= primaire MBR
- Locaal Volume(C:) van 271 GB =primaire MBR
- LOcaal Volume (D:) verkleind tot 208 GB= logical MBR
- Nieuw Volume (F:) van195 GB= primaire MBR
en 23,66 GB niet toegewezen( vroeger primair en nu gedeleted)
Vragen:
- Hoe van de F een opstartschijf maken , zoals de (C:)?
- Hoe de 2,33 gb toevoegen aan D: of F:
- Als de pc opstart , hoe deze 2 opstartschijven openen? Ik heb het niet voor bootable opstart( als ik later één van de twee wil verwijderen is het een soep (ervaring met desktop 5 months ago, om xp te verwijderen.
Als bovenstaande niet makkelijk realiseerbaar is, zou ik misshien beter de actuele win 7 upgraden naar 8; is toch voor mij laatste optie.
(Heb recovery disk en backup van volledig systeem met acronis 11)
Zo, kunt u me raad geven ?
 
koekoek, heel goed lezen wat ik schrijf.

Dit is wat ik nu heb:
- System van 100 MB= primaire MBR
- Locaal Volume(C:) van 271 GB =primaire MBR
- LOcaal Volume (D:) verkleind tot 208 GB= logical MBR
- Nieuw Volume (F:) van195 GB= primaire MBR
en 23,66 GB niet toegewezen( vroeger primair en nu gedeleted)
Vragen:
- Hoe van de F een opstartschijf maken , zoals de (C:)?

F: is geen opstartschijf maar een partititie. Tussen een vaste schijf en partitities is een groot verschil.

Als de pc opstart , hoe deze 2 opstartschijven openen?
Niet !!!. Bij een desktop is dat wel mogelijk als er zich twee harde schijjven in de computer bevinden door de BIOS instellingen te veranderen.

Hoe de 2,33 gb toevoegen aan D: of F:

Met Partition Master zou dat moeten lukken.
http://www.partition-tool.com/personal.htm
 
uw opmerking van " als ik later 1 van de 2 wil verwijderen dan is er soep !! "
klopt niet !!
ik heb eergisteren ( maandag dus ) de moeite genomen om op een 2de partitie de windows 8 te installeren ...
vergeet nu eens die partities " opstartschijven te noemen !!" het blijven partities ...
dus op de eerste partitie bij mij dus de C waar de win7 op staat bleef behouden..
tydens het installeren van een verse win8 ( géén upgrade) heb ik dan de 2de partitie geselecteerd ( geavanceerde instellingen selecteren tydens de installatie procedure)
na het ingeven van de taal en land instelling , dient er de code ingegeven te worden , indien deze aanvaard word start de installatie verder op..
tydens deze installatie zal de computer heropstarten .....je dient nergens iets te doen hier , laat de pc doen !**belangrijk : laat de pc met rust!! want tydens het heropstarten zie je een boot keuze menu hier mag je niets aanklikken ...
er word vanzelf door de win8 een boot keuze menu aangemaakt zonder effect te hebben op de win7...
**de installatie win8 is pas gedaan nadat het bericht verschijnt " configureren voor de eerste ingebruikname "
**het is zo dat telkens je de pc opstart in je bios een keuze gaat krijgen welke windows je wilt opstarten ....
letop : er word ook een vermelding weer gegeven oudere windows !!! NIET selecteren !!!
de keuze is tussen windows 7 en windows 8
**maak je géén keuze dan start de windows 8 op omdat deze als eerste boot optie werd ingesteld....
dit kun je veranderen door msconfig / opstarten te selecteren en hier de windows 7 te selecteren en als standaard in te stellen .

***het verwijderen van de windows 8 geeft ook geen probleem ( in veronderstelling dat deze op de 2de partitie staat )
om de win8 te verwijderen start je op met de win7 en je gaat eerst het schijfbeheer in van de win7
hier formateer je de 2de partitie welke de windows 8 bevat
nadat dit gedaan is start je " msconfig " op met admin rechten ....en je verwijder daar in de tap opstarten de regel van de windows 8
meer is er niet te doen ...
 
om de win8 te verwijderen start je op met de win7 en je gaat eerst het schijfbeheer in van de win7
hier formateer je de 2de partitie welke de windows 8 bevat

Dan kom je wel dik in de problemen want dan zal windows7 ook niet meer opstarten. Dit in verband met de Bootmanager. Eerst Fixboot uitvoeren en dan mag je de HD waarop windows8 geïnstalleerd is formateren.
 
nee swake
ik heb het hier zelf toegepast ....en heb totaal geen probleem vast gesteld ...
de windows 7 starte gewoon op zoals anders .. heb jij al de moeite genomen om de win8 als een 2de boot te installeren !
denk het niet ... wel ik dus wel ..en heb deze daarna verwijderdt op de manier hier beschreven werd....
en onder vind géén probleem met de win7.
 
Vragen:
1- Hoe van de F een opstartschijf maken , zoals de (C:)?
2- Hoe de 2,33 gb toevoegen aan D: of F:
3- Als de pc opstart , hoe deze 2 opstartschijven openen? Ik heb het niet voor bootable opstart( als ik later één van de twee wil verwijderen is het een soep (ervaring met desktop 5 months ago, om xp te verwijderen.
Als bovenstaande niet makkelijk realiseerbaar is, zou ik misshien beter de actuele win 7 upgraden naar 8; is toch voor mij laatste optie.
Zo, kunt u me raad geven ?

antwoord op vraag 1..
je plaatst de win8 dvd in de drive
en je steld je bios in om op te starten vanaf deze dvd..
je dient dan je land en taal keuze in te geven alsook de code ....
dan pas komt het scherm te voorschijn met de verschillende partities vermeld ...
je selecteerdt rechts onder " de geavanceerde opties"
je selecteerdt de F partitie en je formateerdt deze ..
is deze geformateerd ga je verder met de instal door op "volgende" te klikken .

antwoord op vraag 2..
wil je de 23gb recovery partitie echt verwijderen dien je deze bewerking uit te voeren voor dat je de F partitie gaat formateren ...
je selecteerd in het scherm waar al de vermelde partities vermeld staan de optie " geavanceerd "
je selecteerd de 23gb partitie en je klikt op verwijderen ..
daarna selecteer je de F partitie deze ga je eerst vergroten met de 23gb ( normaal zouw deze bij de F toegevoegd worden )
is deze vergroot dan formateer je de F en klik je verder op volgende om de installatie te starten .

antwoord op vraag 3..
hier heb je dus géén keuze in d.w.z. er word je zo wie zo in de bios 2 opstart opties weer gegeven ..
* 1je voor de win8
*1tje voor de win7
er is een seconden teller aanwezig om je de mogenlijkheid te bieden om een keuze te maken welke windows er moet opgestart worden !
wil jij dat de win7 eerst komt te staan dien je de win7 op te laten starten ...
nadat de win7 is opgestart ..
type je in het zoekvenster " msconfig "
start de msconfig op als administrator ....
neem de tap " opstarten "
hier zie je nu de 2 regels vermeld van de windows 7 en 8
klik op de regel van win7 en zet deze als standaard ...bevestig je keuze ..
elke keer dat je de pc herstart zal nu de win7 als eerst opstart media vermeld staan en dien je in princiepe niets te doen wil jij de win7 gebruiken ....je kunt echter ook op " enter " klikken om de teller voor te zijn .
door op enter te klikken start dan ook de win7 op ...
wil je de win8 opstarten dien je met het pijltje naar beneden de regel van de win8 te selecteren vooralleer de teller afgelopen is ...ook hier kun je dan de win8 sneller laten opstarten door op " enter " te klikken vooralleer de teller afgelopen is .
 
telkens je de pc opstart zie je de vermelding " welke toets je dient in te drukken om in de bios te geraken ...
meestal is dit de " DEL" toets
éénmaal je in de bios bent geraakt dien je de optie" boot " te selecteren ...
daar kies je de cd/dvd drive en je zet deze als eerste opstart media ...hoe lees je in de bios zelf .
vergeet echter niet je keuze te bevestigen met F10 en enter
van het moment je enter drukt zal de pc herstarten vanaf de ingestelde keuze ....de cd/dvd drive in dit geval
dus vooralleer je de bios in gaat plaats je de win8 dvd in de drive !

Opmerking :

je dient over de voledige windows8 versie te beschikken om een 2de boot optie aan te maken .....
met de upgrade versie kan dit in niet ...
of je moet het via een omweg doen ...door er eerst op de 2de partitie de xp , vista of de win 7 te installeren en deze nadien te upgraden naar de win8 ( maar ik twijfel hier sterk aan of dit wel mogelijk is )

momenteel is enkel een upgrade versie uitgebracht en beschikbaar gesteld voor verkoop ...
de voledige versie laat waarschijnlijk een maand op zich wachten werd me medegedeeld door de Microsoft medewerker die ik aan de telefoon kreeg .

eerder zei ik het is me wel gelukt om deze als een 2de boot aan te maken , wel dit is omdat ik dus over een voledige windows 8 pro nl beschik.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan