Status
Niet open voor verdere reacties.

Koekoek

Steunend lid
Vip Lid
Op mijn laptop heb ik een harde schijf met 750 GIB, momenteel met 2 hardeschijfstations: lokale schijf C: ( programs) en D: ! documenten.( nog 650 gib beschikbaar. Doel: de hd verdelen in 2 partities = 1/ de actieve lokale schijven C en D behouden met win 7, en
2/ een tweede actieve operationele schijf creeren met installatie van win 7 home premium en dit updaten naar 8. Maar hoe doe ik dat? Ik dacht eerst zelf te proberen, maar het lijkt me beter deskundige raad te volgen:
a/ hoe de harddisk partitioneren ( ik heb Acronis Disk Director gedownload )?
b/Hoe deze partitie operationeel maken?
c/ hoe een bootable opstartsysteem installeren?

Graag, indien mogelijk, een concreet en voor mij, begrijpbaar stappenplan.
Dank bij voorbaat,
Koekoek<!-- google_ad_section_end -->
 
Laatst bewerkt door een moderator:
In Mijn bios ..BOOT zie ik geen cd/dvd drive om te kiezen:

Boot Device Priority
Numlock
Touch Pad Mouse
Internal Lan ( enabled)
PXE OPROM (disabled) en rechts boven :select system boot options, als ik deze aanklik dan zie ik gee cd/dvd drive vermelding.
Ik zie wel onder ' Boot Override: P2: TSSTcorp CDDVD SN-208BB, Mag ik dit met F10 Saven en Resetten?Wat gebeurt er dan?
Hopelijk wordt het geen herstelprobleem!!
 
Boot device Priority: komt in het wit opgelicht, en bij enter:
1. Sata CD: P2 :TSSTcorp CDDVDW SN-208BB: ook in het wit; geen reactie op enter
2. Sata HDD
3. USB Key
4. USB CD
5. USB FDD
6. USB HDD
7.Network
 
je dient dus de cd p2 tsst corp als eerste te zetten ...dan klik je eerst op F10 en daarna pas op enter ..
let op de win8 dvd moet in de drive zitten .
 
je dient dus de cd p2 tsst corp als eerste te zetten ...dan klik je eerst op F10 en daarna pas op enter ..
let op de win8 dvd moet in de drive zitten .

Hij stond toch al als eerste, dus moet er met F10 niet bevestigd worden. Schijfje in de lade van de CD/DVD lezer leggen en laptop heropstarten. En normaal zou de laptop moeten opstarten met het WIN8 schijfje en aan de installatie beginnen. En als dat niet gebeurt is het schijfje niet goed gebrand.
 
hoe heb jij de win8 dvd gebrand ...
indien je deze gebrand heb als data , dan zal deze ook niet starten ...met gevolg dat de win7 gewoon gestart word !
je dient de win8 iso te branden als een beeld bestand op een schijf ( image to disk ).
best gebruik je daarvoor img burn en je brand op snelheid x4 ( zeker niet hoger en zeker niet lager )

@ swake
hij zette hier in het forum wel de cd drive als eerste neer maar wie zegt dat deze ook als eerste vermeld stond bij hem !
 
Als ik via de drive de installatie begin van win8 , zou het dan lukken ..op Schijf F:?

Nee:
Ofwel is dat schijfje niet goed gebrand , of scheelt er iets aan het apparaat. Voer eens de test uit.
Je legt het schijfje in de lade en herstart de laptop. Kijk heel goed naar het ledje (lampje) van het CD/DVD apparaat. Knippert dat en welke kleur.
Heb je toevallig een opstartbare USB stick?
 
Het is een succes: op de laptop draait nu win 7 en win 8 pro, met een bootable start; de toepassing via de bios, na wat strubbelingen, was de doorbraak. Qtec: uw volledig stappenplan heeft het nodige resultaat.
Aan alle "IT-deskundigen", die me raad gegeven hebben : een dikke merci.
Nog een klein probleem:ik kan mijn numeriek keybord niet gebruiken ( ik gebruik shift en de cijfers bovenaan) in win 8, bij de installatie, voor de keuze van het toetsenbord, heb ik 3 keuzes geprobeerd: Verenigde Staten(internationaal, Belgie(punt), en tenslotte (nu) Belgie,komma,.
Wat moet ik kiezen en hoe dit veranderen?
 
je dient in het configuratie scherm land en taal te selecteren ...
bij toetsenbord instellingen ....
zie je dan ..
-Verenigde Staten(internationaal
-Belgie(punt)

selecteer belgie (punt) en zet deze naar boven .
belgie ( komma) dien je aan te klikken en te verwijderen ..
Verenigde Staten(internationaal) komt onder belgie (punt) te staan ..is dit bereikt klik je op toepassen en ok

tevens dien je ook de volgende tap's na te gaan ...
-locatie (belgie )
notaties ( nederlands-belgie)
 
qtex

Nog een klein probleem:ik kan mijn numeriek keybord niet gebruiken ( ik gebruik shift en de cijfers bovenaan) in win 8, bij de installatie, voor de keuze van het toetsenbord, heb ik 3 keuzes geprobeerd: Verenigde Staten(internationaal, Belgie(punt), en tenslotte (nu) Belgie,komma,.

Het gaat om een laptop zonder numeriek klavier. Normaal wanneer men de shift toets ingedrukt houd en men drukt op de toets 1&| verschijnt het cijfer 1 . En dat heeft niets met land of toetsenbordinstellingen te maken.
Koekoek, werken uw andere toetsen normaal?

op de laptop draait nu win 7 en win 8 pro
Daar ben ik wel verbaast van, want WIN8 PRO is enkel geschikt om een Upgrade uit te voeren.
Koekoek wat is je merk laptop?
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan