Windows 11 Herstelpunten

mdc1756

Steunend VIP lid
Vip Lid
Hallo,

Waarom valt de instelling ( ja kan niet op de naam komen, systeem beveiliging?) op mijn C partitie elke dag terug naar 2%, ik stel die in op zo'n 30%,voor systeem herstel punten, ik veronderstel dat de schaduw Copie daar ook op komt.
Ik maak nu al elke dag een paar test herstel punten een 3 tal en bij opstart de volgende dag staat hij weer op 2%. Dit is nu al een paar dagen.

Heeft dat iets te maken met het feit dat het systeem voor het maken van schaduw Copie stuk kan zijn, ben hier niet zo in thuis.

Moet je pc schaduw Copie maken want ik denk als je een image maakt met een recovery programma dat dit programma daar gebruik van maakt of maakt hij daar gebruik van het moment dat je start, eenmalig. Kan dom overkomen maar vind het niet zo fijn dat ik geen systeem herstelpunten kan maken. Als ik me niet vergis is dit een tijd gestopt door Windows zelf maar ik dacht dat dit terug in orde was.

Kan zijn dat ik je pas later lees voor de weters
Thanks

dat kon ik uit de naam wel afleiden, maar ik wil er graag het fijne van weten ... is dat een standaard feature in Windows 11 ? en wat wordt er allemaal gecopieerd ? en van waar naar waar is dat mogelijk ? automatisatie ?

Zelf nog niet gebruikt maar wat ik ervan weet:
VSS (of Volume Shadow Copy) is een soort van systeem image. Dat kan op bv je C: schijf zelf zijn of op een andere.
Het voordeel van VSS is dat het ook in gebruik zijnde bestanden (gelockte) kan kopieren.
Je kan dus een "backup" nemen terwijl je verder blijft werken.

Sommige BU/image programmas bieden dit ook aan als je die gebruikt tijdens je met je pc werkt.
Of ze gebruiken het wrs in de achtergrond als ze de image in hun eigen formaat opslaan.

dat kon ik uit de naam wel afleiden, maar ik wil er graag het fijne van weten ... is dat een standaard feature in Windows 11 ? en wat wordt er allemaal gecopieerd ? en van waar naar waar is dat mogelijk ? automatisatie ?
Philip je kan dit met dit bekijken op je pc of hij dit ook doet maar normaal doet elke pc dit "vssadmin list shadowstorage" in powerhell als administrator dan kan je zien hoeveel gig dit inneemt dit wordt ook bewaard waar de herstelpunten zijn aangemaakt. Als je een backup programma gebruikt dan maakt hij gebruikt van die VSC.

Ik ontdek hier althans iets !!!
vssadmin 1.1 - Volume Shadow Copy Service administrative command-line tool
(C) Copyright 2001-2013 Microsoft Corp.

Shadow Copy Storage association
For volume: (C:)\\?\Volume{017772a8-0000-0000-0000-500600000000}\
Shadow Copy Storage volume: (C:)\\?\Volume{017772a8-0000-0000-0000-500600000000}\
Used Shadow Copy Storage space: 3,55 GB (1%)
Allocated Shadow Copy Storage space: 4,00 GB (1%)
Maximum Shadow Copy Storage space: 5,31 GB (1%)

Shadow Copy Storage association
For volume: (D:)\\?\Volume{017772a8-0000-0000-0010-457042000000}\
Shadow Copy Storage volume: (D:)\\?\Volume{017772a8-0000-0000-0010-457042000000}\
Used Shadow Copy Storage space: 0 bytes (0%)
Allocated Shadow Copy Storage space: 0 bytes (0%)
Maximum Shadow Copy Storage space: 346 GB (172%)

Ben niet zeker hoe dat interpreteren, maar ik ben nu wil gekieteld om van die vssadmin meer te weten te komen !
Bedankt @mdc1756

ik weet ondertussen wat je met DiskShadow (app) kunt opslaan/backuppen in die VSS copy service.
Heb je dat al eens bekeken ? Ik heb zo mijn twijfel of je daar iets mee kan aanvangen zonder Windows IT-technicus te zijn ...

@mdc1756 : als ik zo vrank en vrijpostig mag zijn ... één raad : blijf eraf !
Is een tool voor enterprise admins in bedrijfsomgevingen. Eén ding is zeker : het doet NIET wat jij denkt dat het doet en vervangt in géén geval herstelpunten.

ik heb hier ontdekt dat
Er om de 20-30 minuten nieuwe shadow-copy-snapshots worden aangemaakt, en telkens door dezelfde bron:

DellSupportAssistRemedationService.exe<br>Dell.TechHub.exe / Dell TechHub Instrumentation SubAgent

de vorige keer dat ik meldingen kreeg van BSOD maar het wel nooit zag heb ik met windbg dit opgezocht en het was de Remediation die de oorzaak was wan de crashes, die ligt nu waarschijnlijk ook aan de oorzaak dat mijn herstelpunten direct weg zijn maar ik ben nog bezig

Zelf nog niet gebruikt maar wat ik ervan weet:
VSS (of Volume Shadow Copy) is een soort van systeem image. Dat kan op bv je C: schijf zelf zijn of op een andere.
Het voordeel van VSS is dat het ook in gebruik zijnde bestanden (gelockte) kan kopieren.
Je kan dus een "backup" nemen terwijl je verder blijft werken.

Sommige BU/image programmas bieden dit ook aan als je die gebruikt tijdens je met je pc werkt.
Of ze gebruiken het wrs in de achtergrond als ze de image in hun eigen formaat opslaan.
dit doet Dell dus hé

Je gebruikt het welllicht zonder dat je het weet...
Maar wat je opslaat is afhankelijk van welke app een VSS Writer funktie heeft.
En dat zijn er onverwachte en slechts een fraktie van een 'image' van je PC in zijn geheel ...

Bekijk maar eens :
  1. De officiële Microsoft-documentatie
    Microsoft Learn – vssadmin
    Dit is de referentie voor de beschikbare vssadmin-opdrachten. Microsoft vermeldt expliciet dat deze ook op Windows 11 van toepassing zijn. (Microsoft Learn)

2. Een praktische, recente handleiding met voorbeelden
    Digital Citizen – How to Use the VSSAdmin Command Line to Manage VSS in Windows
    Deze handleiding uit februari 2026 behandelt onder meer:
    • vssadmin list shadows
    • vssadmin list volumes
    • vssadmin list shadowstorage
    • vssadmin resize shadowstorage
    • verwijderen van shadow copies
    • vssadmin list writers (Digital Citizen)
voer die laatste opdracht maar eens uit in een admin console en je ziet waar die funktie backup van maakt ... vooral van instellingen maar géén echte data-backups.

dit doet Dell dus hé
Jup, hun tool voor controle, OS recovery, hardware checks etc.

VSS laat vooral toe ook bestanden die in gebruik zijn op te slaan.
System restore gebruikt het ook, net zoals reeds vermeld veel BU/Image prgrammas.
Anders zouden ze dat niet kunnen terwijl Windows actief is.

Als VSS actief is en je klikt met de rechter muisknop op een bestand of map krijg je bovenaan de optie "vorige versies" (Previous Versions).
Als je dat kiest kan je onderaan de versie kiezen.
Je kan dus vorige map of bestandsversies terugzetten.

VSS Vorige versies.png

Vergelijkbare onderwerpen

• Gesloten
  • Vraag Vraag
Windows 11 herstelpunten
Reacties
43
Weergaven
4K
Reacties
7
Weergaven