Status
Niet open voor verdere reacties.

minoe

Steunend lid
Vip Lid
Heb hier een pc van familielid die ik moest formatteren en win98 opzetten + een nieuwe harde schijf steken.
Diskettestation was kapot dus via cd-r station geprobeerd maar pc herkende deze niet.Via bios stond deze er wel degelijk tss.
De problemen begonnen al en was nog niet eens begonnen.
Heb dan maar windows 2000 op die nieuwe harde schijf(160 gb) gezet via andere pc en deze dan terug in pc gestoken die ik moest formatteren.Dacht dat deze wel direkt zou opstarten op windows 2000 maar niet dus.
Heb hier ne keer foto getrokken van scherm om er uit te geraken want van bios instellingen heb ik dus geen verstand.
We kunnen beginnen met deze en dan zien we verder wel.
afbeelding016mt6.jpg
 
Heb het eens gebrobeerd zoals nijltjetweety gezegd heeft maar als ik wil opstarten begint pc een paar keer te biepen en krijg ik geen beeld.Het groene lampje van sherm wil niet branden.
Voor die error van het diskettestation heb ik kabel uitgetrokken omdat floppy toch defekt is.
Het rare is wel als ik hem nog een keer aangesloten had om te kijken(floppy) en pc opstarte kreeg ik volgende melding'no operating system found'.

Hier hed ik overgekeken, maar staat wat ik nu vermoed.
De floppy loskoppelen geeft bioserror (piepjes), en als je de floppy aansluit zegt hij van de harde schijf 'no system disk).
Het is dud door het loskoppelen van de floppy dat hij piept en error geeft ipv te booten vanaf dvd of schijf.
Ik heb nog niet met dell gewerkt, het is voor mij dan ook wat zoeken.
Als hier iemand op het forum ervaring mee heeft, laat het eens weten aub.
 
Het zou ook een geheugen probleem kunnen zijn

Geheugen opnieuw plaatsen of vervangen door een goed exemplaar

Haal een geheugenlatje eruit en start hem eens op
En doe het ook omgekeerd.
 
Heb het eens gebrobeerd zoals nijltjetweety gezegd heeft maar als ik wil opstarten begint pc een paar keer te biepen en krijg ik geen beeld.Het groene lampje van sherm wil niet branden.
Voor die error van het diskettestation heb ik kabel uitgetrokken omdat floppy toch defekt is.
Het rare is wel als ik hem nog een keer aangesloten had om te kijken(floppy) en pc opstarte kreeg ik volgende melding'no operating system found'.

Hier hed ik overgekeken, maar staat wat ik nu vermoed.
De floppy loskoppelen geeft bioserror (piepjes), en als je de floppy aansluit zegt hij van de harde schijf 'no system disk).
Het is dud door het loskoppelen van de floppy dat hij piept en error geeft ipv te booten vanaf dvd of schijf.
Ik heb nog niet met dell gewerkt, het is voor mij dan ook wat zoeken.
Als hier iemand op het forum ervaring mee heeft, laat het eens weten aub.
Denk ook dat het iets met die floppy en verkeerde bios instellingen te maken heeft.
Heb nu eens bij tab advanced -diskette options alles op disabled gezet.Als ik nu opstart heeft hij één biep en dan melding van'no operating system found'.Als ik dan opnieuw opstart via bios is de error van het diskettestation weg en heeft hij geen foutmelding meer.
Zal er nog ne keer een foto van nemen maar mijn vriendin is naar een receptie en heeft hem mee.Zal waarschijnlijk voor vanavond zijn of morgen
 
De harde schijf is al terug, nu de dvd nog en je kan starten.
Rest nog de vraag wat die biep te betekenen heeft, misschien dat de start vanaf de dvd niet lukt.
Dat dan eens testen op een andere pc, dan zien we wel weer verder.
 
Probeer een beetje mee te denken.
Heb je de jumper van de dvd gecheckt: staat die op master. Vervolgens in de bios de secondary master die op none staat veranderen in cd-rom.
Kijken of nu wel lukt
 
Nog altijd hetzelfde.Denk dat instellingen juist staan(niet zeker) maar als ik opstart krijg ik terug 'operating system not found' maar dit terwijl ik opstart via cd-r drive.





Bij laatste weet ik niet hoe dit moet staan maar denk dat het juist is.
De andere instellingen zijn volgens mij juist of niet ?
Zou het anders niet lukken om de kabels even te switchen.Met name cd-r als primairie zetten
 
Ik heb wat opzoeking gedaan.
Kijk eens hier naar tabel 13 over dat laatste scherm.
Ik denk dat die laatste waar je niet zeker van bent moet veranderen.
Als je door enter in te drukken naar het submenu gaat moet je daar ook die maxtor (harde schijf) veranderen in je sony dvd drive, dan zal de dvd drive zich gedragen als hard disk en opstarten wanneer je de pc aanzet.
De bootvolgorde moet hier dezelfde zijn als deze die je reeds instelde in het hoofdmenu.
 
Dus in menu 13'Bootable Add-In Card' als eerste zetten.Staat nu als eerste(Bootable Add-In Card) maar kan niet nar het submenu gaan.Als ik 'enter' druk gebeurt er niets.Of is het zo niet wat je bedoelt.
 
Haal die harde schijf er eens uit en formatteer hem eens op een andere computer

Had ik al gedaan en windows 2000 erop gezet maar wilde blijkbaar niet opstarten.
Heb nu ne keer de instellingen nagekeken en gezet zoals de link hierboven van bios en een ander cd-r station gestoken en voorlopig lukt het.Is nu aan het formatteren.Mochten er nadien nog problemen zijn laat ik wel iets weten.Heb nu wel gezien als ik de instellingen nakeek van bios dat de capaciteit van de harde schijf 65... mb is .Dit is maar 65gb en heb een schijf van 160gb.
Zal dit geen problemen geven.
 
Heb nu wel gezien als ik de instellingen nakeek van bios dat de capaciteit van de harde schijf 65... mb is .Dit is maar 65gb en heb een schijf van 160gb.
Zal dit geen problemen geven.


Wanneer je een nieuwe harde schijf hebt geplaatst in een ouder mainboard kan een Bios-update nodig zijn. Soms niet voldoende om grote harde schijf te herkennen. Dan is ander mainboard noodzakelijk
 
Een p3 kan tot 80GB, de 1e p3 zelfs maar to 40GB.
Mijn oude pc moest een schijf hebben van 40, en dan moest ik nog de jumper bijzetten om de schijf te knippen op 32GB.
Als het bios de schijf al ziet kan je er wel mee weg, maar de betrouwbaarheid met schijven van meer dan 80GB heb ik mijn twijfels bij.
Al goed dat je win2000 gebruikt, de oudere windows hebben er nog meer probs mee.
En een ander moederbord betekent ook een andere processor en ram, voor p3 vind je al lang geen bordjes meer.
Dus ipv een nieuwe pc kijk je volgens mij beter uit naar een schijfje van 40 of 80.
Er zijn nog pc winkels waar ze die verkopen voor 15 tot 30 euro.
Dan zijn het wel oudere schijven uit recup.


Voor een goede format in dit geval kijk je best eens naar deze site en haal die low format er eens bij.
LF.EXE bedoel ik dus.
Op de site van seagate staat ook ergens een tool om de schijf grondig te wissen.
(Seagate heeft maxtor overgenomen).
Het kan zijn dat de format van windows nog veel achterlaat, en zeker als de herkenning van de capaciteit niet meer goed is.
 
Laatst bewerkt:
Is geinstalleerd en de harde schijf heeft de juiste capaciteit aan.Als dit voldoende zal zijn voor een goede werking valt nog af te wachten.
Heb terug het oude cd-r station erin gestoken en hij herkent deze wel maar werkt niet naar behoren.
Het grootste probleem zal dus waarschijnlijk daar gelegen hebben.Had nochthans al eens geprobeerd met een ander cd-r station die werkt maar lukte ook niet.De cd-r stations,diegene die er nu inzit,en die vorige die ik al eens geprobeerd had waren wel met dvd lezer.Diegene die ik laats ingestoken heb en waar het opstarten via cd-r drive lukte was enkel cd lezer-schrijver.
Als ik voor 'uitwerpen' kies bij huidige cd drive lukt dit.Dus werken of tenminste herkennen doet hij.
Als ik echter een cd wil openen heeft hij aan of ik de schijf wil formatteren ????
Normaal start cd automatisch op denk ik en dit is nu ook het geval niet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan