Nooit meer tanken

Status
Niet open voor verdere reacties.
Stekker en achterveren

Stekker en achterveren

CampingStekker.JPGRessArr.JPG
 
Toch is de 'camping stekker aan de auto waterdicht. Voor alle zekerheid kan je natuurlijk een lus naar beneden maken. Het heeft trouwens geregend de avond van de aansluiting. Geen vuurwerk gezien. De kit is ook aan alle kanten beveiligd met zekeringen.
► Vóór 19 maart moet ik naar de keuring. Ik ben eens benieuwd of er een opmerking komt. Wat zichtbaar is, is de stekker onder de auto. Ik kan het demonteren, maar zal het zo laten denk ik. Ook de achterveren zijn goed te zien omdat ze een blauwe kleur hebben. Hiervoor heb ik EU-papieren.
We zien wel...

WW

Ik wens je alvast een perfecte keuring toe.
Die stekker ken ik, zoals aan de caravan en helemaal niet waterdicht hoor. Al lijkt het wel zo.
Zijn van de betere soort maar waterdicht is toch anders.
 
Als het afgekeurd wordt is er een alternatief.
De powerlock connectoren die veel gebruikt worden bij krachtstroom. Deze zijn waterdicht en hier kan hoogvermogen krachtstroom door heen.

Ik zal wat afbeeldingen er bij doen.

VPLEB400.jpg


125-to-powerlock.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jij hebt ook voor alles een 'oplossing'. Afkeuring is alleen mogelijk als het mannetje zou beweren dat de aandrijfbatterij vervangen ook een "belangrijke wijziging" is aan het protocol van gelijkvormigheid. Maar dat is discuteer baar. Het is trouwens de eerste keer dat ze zoiets zien. De wetgever heeft hier geen rekening mee gehouden. Dus, alléén als zijn vrouw de avond voordien koppijn had zal hij er wat op zeggen. De veren zal hij zeker zien. Zelfs mét EU-papier kan hij nog vragen waarom ik dat gedaan heb.

WW
 
Ik heb deze stekkers nagenoeg wekelijks wel een keer in mijn handen.

Deze connectoren zitten bijvoorbeeld op professionele dimmerpacks.

TR.png
 
Ik heb deze stekkers nagenoeg wekelijks wel een keer in mijn handen.

Deze connectoren zitten bijvoorbeeld op professionele dimmerpacks.

TR.png

Zal niet afgekeurd worden voor zijn stekker. De waterdichtheid kan hij perfect omzeilen door een lus te leggen in de kabel.
Het laatste eindje kabel naar de auto toe moet dan omhoog lopen naar de stekker. Ik gaf reactie omdat ik dat zag op zijn foto. Op die manier loopt bij regen het water langs de kabel omlaag. De rubber aan de stekker kan het water niet tegenhouden.
En zoals gezegd, water zoekt het laagste punt op. Dus laatste stukje kabel naar auto moet omhoog lopen. En het kost hem niets.
 
Dat is een goede link betreffende standaardisering. Ik heb onlangs deelgenomen aan een vergadering op een zeer hoog niveau bij de EU (vraag me niet hoé ik daar ben binnengeraakt - dit is een verhaal op zich...). We hadden het over laadpalen en standaardisering.
Ik heb een type 2 stekker in de maak tegen dat ik op lang weekend naar Duitsland vertrek. Ik kan nu alléén langzaam opladen, wat - volgens mij - beter is voor de cellen. Mijn wandstekker in mijn garage is voorbereid op 400 V 3-fasig. Niemand - niemand weet wat het gevolg is van de Superchargers die in 30 min vol opladen. Het is algemeen aangenomen dat dit de kwaliteit van de cellen aantast en het aantal keren dat je kunt opladen drastisch verminderd. Stel je eens voor dat Tesla, met 30.000 auto's rijdende met type 18650 cellen, opeens vaststelt dat zijn Superchargers de cellen zo kapot maken? Deze batterij-cellen zijn zó nieuw en het was nog niet mogelijk honderden, duizenden keren op te laden om te zien hoeveel keren dat mogelijk is. Echt waar.

WW
 
Dat is een goede link betreffende standaardisering. Ik heb onlangs deelgenomen aan een vergadering op een zeer hoog niveau bij de EU (vraag me niet hoé ik daar ben binnengeraakt - dit is een verhaal op zich...). We hadden het over laadpalen en standaardisering.
Ik heb een type 2 stekker in de maak tegen dat ik op lang weekend naar Duitsland vertrek. Ik kan nu alléén langzaam opladen, wat - volgens mij - beter is voor de cellen. Mijn wandstekker in mijn garage is voorbereid op 400 V 3-fasig. Niemand - niemand weet wat het gevolg is van de Superchargers die in 30 min vol opladen. Het is algemeen aangenomen dat dit de kwaliteit van de cellen aantast en het aantal keren dat je kunt opladen drastisch verminderd. Stel je eens voor dat Tesla, met 30.000 auto's rijdende met type 18650 cellen, opeens vaststelt dat zijn Superchargers de cellen zo kapot maken? Deze batterij-cellen zijn zó nieuw en het was nog niet mogelijk honderden, duizenden keren op te laden om te zien hoeveel keren dat mogelijk is. Echt waar.

WW

Walter, de door U getoonde stekker die momenteel aan Uw kabel staat is een gewone dubbelpolige stekker. Hier mogen enkel 2 fasen en een aarding gebruikt worden.
Gezien dergelijke stekker aan Uw auto, kan je enkel 2 fasig laden. Daar je met 220V inkomt, betekent dit dat het laadsysteem in de auto zit. Dus met een ander systeem (3 polig met massa) laden zal niet (veilig) lukken. De stekker door U getoond waarmee Uw auto verbonden is, is van het mannelijke type. Dus hoort alleen aan de auto te zitten en niet aan de kabel. Immers de stroomaders zijn mogelijks aan te raken.
Het klopt perfect dat het snelladen nooit aangeraden is. De cellen kunnen op die manier heel warm worden en dat hebben ze nooit graag. Met 3 fasen laden heeft het voordeel dat meerdere groepen cellen apart kunnen geladen worden met eenzelfde stroom. Maar daar moet de installatie uiteraard op voorzien zijn.
 
Dat is allemaal juist. Ik bedoel maar dat ik in de garage vijf kabels heb toekomen en nu er drie gebruikt zijn voor normaal laden. Om de tijd te halveren zou ik twee on-board laders moeten hebben. Dat neemt plaats en kost 1000 Euro's... tenzij ik er eentje vind op e-bay.
Voorlopig laat ik het zo en maak een stekker adapter zodanig dat ik 230 V aan een laadpaal met type 2 input.


Gr WW
 
Dat is allemaal juist. Ik bedoel maar dat ik in de garage vijf kabels heb toekomen en nu er drie gebruikt zijn voor normaal laden. Om de tijd te halveren zou ik twee on-board laders moeten hebben. Dat neemt plaats en kost 1000 Euro's... tenzij ik er eentje vind op e-bay.
Voorlopig laat ik het zo en maak een stekker adapter zodanig dat ik 230 V aan een laadpaal met type 2 input.


Gr WW

Walter geef eens wat meer info? 3 Kabels om te laden in de garage?????
Je hebt toch aan de stekker te zien 2 stroomaders en een massa. Dus is in één kabel of niet?
 
Misverstand. Ik bedoelde 1 kabel met 5 draden. Nu 3 x 16 A.

Walter, de getoonde stekker is er eentje voor 2 X 220V 16A. En nog een massa. Dus je kan nooit aan 5 draden raken.
Of je moet een aansluiting van 3X220 enkelfasig hebben. Dan heb je 3 fasen waar onderling 380V uit te halen is (tussen 2 fasen). Ofwel uit dezelfde aansluiting 3 fasen in combinatie met nulleiding telkens 220V. De 5e draad zou dan de massa moeten zijn.
 
M.,

De camping stekker is wat ik gebruik. Ik bedoel dat vanaf mijn meterkast tot in mijn garage vijf draden in 1 kabel zitten en ik er voorlopig maar drie van gebruik...

Grtn Walter
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan