Dat is een goede link betreffende standaardisering. Ik heb onlangs deelgenomen aan een vergadering op een zeer hoog niveau bij de EU (vraag me niet hoé ik daar ben binnengeraakt - dit is een verhaal op zich...). We hadden het over laadpalen en standaardisering.
Ik heb een type 2 stekker in de maak tegen dat ik op lang weekend naar Duitsland vertrek. Ik kan nu alléén langzaam opladen, wat - volgens mij - beter is voor de cellen. Mijn wandstekker in mijn garage is voorbereid op 400 V 3-fasig. Niemand - niemand weet wat het gevolg is van de Superchargers die in 30 min vol opladen. Het is algemeen aangenomen dat dit de kwaliteit van de cellen aantast en het aantal keren dat je kunt opladen drastisch verminderd. Stel je eens voor dat Tesla, met 30.000 auto's rijdende met type 18650 cellen, opeens vaststelt dat zijn Superchargers de cellen zo kapot maken? Deze batterij-cellen zijn zó nieuw en het was nog niet mogelijk honderden, duizenden keren op te laden om te zien hoeveel keren dat mogelijk is. Echt waar.
WW