Status
Niet open voor verdere reacties.
Jarenlang kwam steeds als ik mijn mp3-speler wilde uitwerpen een bericht van goedkeuring ("veilig"). Op een gegeven moment hield dat zomaar op. Er kwam een tekst van "schijf in gebruik", maar na klikken op "Doorgaan" kwam dan toch het signaal "veilig". Dat hield vervolgens ook weer op: "Schijf in gebruik", groene balk in de Verkenner en daarna zag ik dat de verwisselbare schijf vervaagde in de Verkenner, een soort indirect signaal dat hij kon worden uitgenomen.

Maar sinds gisteren is er weer een nieuw (ernstiger) stadium. Ik krijg nu de 2 onderstaande mededelingen, en toestemming blijft geheel uit. Wat kan het probleem zijn?

1. In gebruik.PNG

2. I-O apparaat.PNG
 
Laatst bewerkt:
Het ging om deze test uit februari 2016. Ik had aanvankelijk per abuis 2017 gezien.

Waarom Sophos ontbreekt in de twee volgende tests is mij ook een raadsel. Overigens stond mijn computer na de mislukte installatie helemaal vol met Sophos.
 
als je nog een andere virusscanner op de schijf hebt staan bijv. Microsoft Security essentials dan is het mogelijk dat Sophos hierop reageert?? En dan zou je de andere virusscanner eerst moeten verwijderen.
 
Het ging om deze test uit februari 2016. Ik had aanvankelijk per abuis 2017 gezien.

Waarom Sophos ontbreekt in de twee volgende tests is mij ook een raadsel. Overigens stond mijn computer na de mislukte installatie helemaal vol met Sophos.

Ok bedankt, ik kijk tegenwoordig meestal naar deze test als het gaat om Free Scanners Test antivirus software for Windows 8 - December 2016 | AV-TEST

Als je dan helemaal terug gaat naar October 2014 zie je dat men Qihoo 365 voor het laatst heeft meegenomen in de test. Waarom weet ik natuurlijk ook niet, kan te maken hebben dat het geen serieuze kandidaat is in vergelijking met de andere Free scanners omdat de Chinezen behoorlijk wat gegevens van je stelen. Zo'n 3 jaar gelezen stonden de bladen er vol van en zullen ze bij AV-test een goede reden hebben gehad om deze narigheid niet meer mee te nemen in de test.
Je ziet ook nog nergens Sophos Home in de meest recente tests omdat dit een nieuwkomer is en vraag me niet naar de datum want die is echt nog vrij recent.
Ga je naar de Business test kom je Sophos uiteraard wel tegen.Test antivirus software for Windows 10 - December 2016 | AV-TEST
 
Hier nog een review van onze Belgische vrienden van ZDNet Sophos Home: de gratis antivirus die niet zaagt | ZDNet.be

Ik hoop dat ik hier geen gedonder mee krijg door een stukje van hun tekst te jatten:

[edit] Sophos Home moet in onze ogen onderdoen voor geen enkele gratis concurrent, zeker niet op het vlak van gebruiksvriendelijkheid. Een grondige vergelijkende test van de malwaredetectie voerden we nog niet uit, maar onze eerste indruk is dat je veilig zit met dit stukje software. Er is echter één aspect waarin Sophos Home uitblinkt; één keuze die Sophos onderscheidt van al de rest: geen reclame.

Hoewel het antivirusprogramma helemaal gratis is, zien we nergens enige vorm van reclame. Geen banners van derden, maar al evenmin een vervelende vraag om een upgrade naar een betalende versie. Sophos Home komt zo over als het volledige pakket dat het is, en als gebruiker heb je niet het gevoel dat je grote toegevingen doet omdat je voor een gratis oplossing kiest. Die aanpak vinden we helemaal lovenswaardig, al begrijpen we wel waar het verschil vandaan komt. Sophos zelf is een bedrijf dat geld verdient op de professionele markt. De gratis thuis-editie concurreert niet met een bestaand betalend product van de firma, het is eerder een uithangbord voor naambekendheid.[/edit]
 
Om nog een eerder gestelde vraag te beantwoorden: ik vind het aanmaken van een verplicht "account" privacy schendend omdat men je naam plus e-mail adres wil weten.

Qihu zegt dat persoonlijke informatie alleen gesleuteld verzameld wordt. Of ik dat moet geloven weet ik niet.

Eigenlijk maakt het mij niet veel uit of een antivirus goed of slecht is, want vrijwel alle computerproblemen worden veroorzaakt door de computeraar. Ik vind dat een antivirus licht en prettig in het gebruik moet zijn en daarom ben ik blij dat ik weer terig ben bij Qihu. Ik heb ondertussen ook nog eens Avira geprobeerd: Nein, Danke.

Mijn zwakte is een overdreven experimenteerdrift, maar verder ben ik wel altijd voorzichtig. Ik ga pas Windows opnieuw installeren als er een wezenlijk onoplosbaar probleem is, niet voor een kleinigheid. De systeembestanden zijn in orde (sfc /scannow). Windows geeft gewoon altijd problemen. Zelfs de dag na een nieuwe installatie.
 
Dit is alles wat Sophos van je wilt weten en daar kun je alles invullen wat je wilt. https://home.sophos.com/register

Het enige wat echt belang is, is een geldig emailadres en hierin vertrouw ik één van de betere beveiliger wel. Verder laten ze je met rust zoals de meeste free beveiligers niet doen, deze blijven je meestal opdringen om een betaalde versie aan te schaffen. Maar hier zit ik bijna reclame te maken wat natuurlijk niet de bedoeling is.

Zo is het eigenlijk altijd wat natuurlijk. Wil je van alle ellende verlost zijn zou ik een goed beveilingsprogramma aanschaffen.
 
Ik vergat nog wat, je zegt: Qihu zegt dat persoonlijke informatie alleen gesleuteld verzameld wordt. Of ik dat moet geloven weet ik niet.

Geloof je nu echt dat men eerst gegevens van je steelt en daarna deze gegevens niet bekijkt maar wel versleuteld ergens opslaat zonder daar ooit naar te kijken. Je moet dan wel heel erg naïef zijn.

Maar verder niets dan lof over de goede scanresultaten van Qihoo al hebben ze hiervoor wel het een en ander zoals de definities van Bitdefender geleend.
 
Wil je van alle ellende verlost zijn zou ik een goed beveilingsprogramma aanschaffen.

Zoals reeds opgemerkt: alle beveiligingsproblemen die ik tot nu toe heb gehad ontstonden door eigen stommiteiten.

Bovendien vind ik het al erg genoeg dat wij verplicht zijn er een computer plus internet op na te houden (anders mag je niet meer meedoen). Verdere computergerelateerde uitgaven vermijd ik principieel, ook om economische redenen. (Minimuminkomen).
 
Principes moeten we respecteren!
Als iets Free kan, waarom eigenlijk niet, soms zitten daar wel een paar consequenties aan die je dan maar voor lief moet nemen.

Toch lijkt mij hier de beste oplossing alles eens helemaal opnieuw te installeren zoals ik in bericht #30 heb vermeld.
Vele kleine problemen kunnen uiteindelijk 1 groot probleem worden dat niet meer is op te lossen.
Vergelijk het met alles om je heen, als er bijvoorbeeld een klein roestgaatje in de auto gerepareerd moet worden is dit simpel op te lossen. Heb je na 10 jaar bij de gehele auto al vele gaten gedicht, rij je uiteindelijk met een kunststof auto die niet meer door de keuring komt. Zo kan ik nog wel wat voorbeelden verzinnen.
 
Geloof je nu echt dat men eerst gegevens van je steelt en daarna deze gegevens niet bekijkt maar wel versleuteld ergens opslaat zonder daar ooit naar te kijken.

Feitelijk zei Microsoft ook zoiets toen Windows 10 er aan kwam. Misschien heeft anonieme informatie ook waarde voor zo'n bedrijf?

Overigens geeft Qihu ook vrijwel geen reclame.

Vorige week probeerde ik nog Bitdefender Free. Als je daar het reclame schuifje uit zet, springt het 3 seconden later weer aan: voor mij reden om Bitdefender te verwijderen.
 
Nogmaals, het maakt mij helemaal niets uit wat u op een pc installeert of welke besturing u kiest, u bent daar gelukkig geheel vrij in.

Wij zijn hier om problemen via de Online manier proberen op te lossen en eventueel als het mogelijk is advies te geven.

Voor mij is het ook veel gemakkelijker om een defecte pc hier op de werkbank te hebben met al mijn mogelijke testapparatuur en software tot mijn beschikking dan soms een onduidelijke vraag of verhaal te lezen op het forum en dit dan al pratend tegen mijn beeldscherm proberen op te lossen. Wel een extra uitdaging natuurlijk, maar tevens een grote handicap. Kan gebeuren dat je de situatie dan volledig verkeerd inschat en de verkeerde dingen voorstelt. Helaas dit soort dingen kunnen dan gebeuren. Daarom voel ik me nergens verantwoordelijk voor als iets niet goed gaat. Men kan er ook voor kiezen om naar de computerreparateur te gaan en geld uit te geven. Hier doen we het gratis en proberen iedereen zo goed als mogelijk te helpen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan