Xp blijft herstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.
ik heb eens CHKDSK /? geprobeert, dan stond er dat ik kon kiezen tussen [station:] , /P en /R, omdat ik /P al gebruikt had deed ik deze keer eens CHKDSK /R en dan begon hij traag te lopen, paar keer tot 100% gegaan maar tis nu nog altijd tzelfde

en ik heb ook eens gwn HELP getipt en dan kreeg ik een overzicht van alle mogelijke codes en ik zag daar ook fixboot bij staan. ik typte eens fixboot en toen stond er:

De doelpartitie is C:
Weet u zeker dat u een nieuwe opstartsector wilt schrijven op partitie C:?

en omdat ik niet wist of dit wel mag (om geen data te verliezen) heb ik het NIET gedaan, daarom wou ik ff vragen of jullie weten of dit kwaad kan en of jullie anders nog andere manieren kennen.
 
Door een nieuwe mbr kan je opstartproblemen krijgen, die heb je toch al.
Probeer het eens, anders is het opnieuw installeren van xp, is het dan ook mee opgelost.
 
opnieuw installeren van xp doe ik niet .

dan zijn we alles kwijt.

als je niet zeker bent van die opstartsector dan doe ik het niet.
 
Als je gewoon opnieuw installeerd in dezelfde partitie en je kan de optie 'zonder wijzigingen in het huidige systeem aan te brengen' (wat meestal het geval is) kiezen komt er gewoon een map "windows.0 bij, verder veranderd er niets bij xp.
Zo haal ik ook de data af als ik de pc van iemand anders moet repareren en die blijkt beveiligd.
Heb dit al zeer veel gedaan.
 
hmm, je brengt me op een idee :D maa ik ga het morgen ff uitproberen op men oude computer :p daar kan niets kwaad aan als ik iets kwijtraak :D

en ohja, jij had het over een nieuwe MBR maar ik bedoelde FIXBOOT want ik zag dat er ook in het rijtje FIXMBR tussen stond.
 
ja, raar geval e yves mo kzen bezig me dien oude pc is leeg te maken, en daar da op probere me die 'zonder wijzigingen in het huidige systeem aan te brengen' en asda daar werkt doek da op den HP ook :D
 
Okidoki als het lukt laat het ons dan weten dan kunnen we dit bericht beschouwen als "opgelost"
 
Kijk eens naar deze, heb het hier gedaan met mijn pc, de txt.ini ziet er dan zo uit met de 1e regel det besturingssysteem windows.0 die er bij gekomen is.
De andere was mijn originele bootrecord.
In deze text kan je ook eenvoudig de tijdsduur van het screen met de verschillende besturingssystemen veranderen (is hier standaard 30 seconden.
Als er een probleempje is (nu waren er 2 gelijkertijd) dan doe ik zo eens wat met een pc die ik binnen heb, of nu eens met de mijne.
Heb er toch vista naast staan, heb die liever.
Als je nog een pc hebt, waarom hang je niet gewoon de schijf in je oude pc en haal zo de data eraf, kan je gelijk een format doen en met1 een clean install.

Nog enkele tips
Als je xp herinstalleerd in dezelfde partitie, gebruik dan een andere naam om je aan te melden.
Je map 'mijn documenten' zal leeg zijn, als je via C:\Documents and Settings en je oude gebruikersnaam (die staat daar ook nog tussen) naar je documenten gaat moeten ze er nog staan.
Wil je absoluut op safe spelen, installeer dan xp op een andere partitie, dan vind je alles terug op de vertrouwde plek.
Is er geen extra partitie dan bestaat er partitioneringssoft om je huidige partitie te verkleinen en alsnog een nieuwe partitie bij te maken.
Ook dat is niet zonder risico.
Dit voor als er geen oude pc in de buurt is.
 
Laatst bewerkt:
Kijk eens naar deze, heb het hier gedaan met mijn pc, de txt.ini ziet er dan zo uit met de 1e regel det besturingssysteem windows.0 die er bij gekomen is.
De andere was mijn originele bootrecord.
In deze text kan je ook eenvoudig de tijdsduur van het screen met de verschillende besturingssystemen veranderen (is hier standaard 30 seconden.
Als er een probleempje is (nu waren er 2 gelijkertijd) dan doe ik zo eens wat met een pc die ik binnen heb, of nu eens met de mijne.
Heb er toch vista naast staan, heb die liever.
Als je nog een pc hebt, waarom hang je niet gewoon de schijf in je oude pc en haal zo de data eraf, kan je gelijk een format doen en met1 een clean install.

Nog enkele tips
Als je xp herinstalleerd in dezelfde partitie, gebruik dan een andere naam om je aan te melden.
Je map 'mijn documenten' zal leeg zijn, als je via C:\Documents and Settings en je oude gebruikersnaam (die staat daar ook nog tussen) naar je documenten gaat moeten ze er nog staan.
Wil je absoluut op safe spelen, installeer dan xp op een andere partitie, dan vind je alles terug op de vertrouwde plek.
Is er geen extra partitie dan bestaat er partitioneringssoft om je huidige partitie te verkleinen en alsnog een nieuwe partitie bij te maken.
Ook dat is niet zonder risico.
Dit voor als er geen oude pc in de buurt is.


ik heb nog een HD liggen, maar die is geen SATA dus ja.
of kan iedere HD ook SATA aangesloten worden? die in de oude pc is met zo'n lange brede grijze kabel (geen sata dus, bn ff de naam vergeten :p).
 
Een sata-hd kan alleen maar als sata aangesloten worden tenzij je een speciale kabel koopt waarmee je hem via usb-verbindt. In jouw geval moet je dan je hd van de defecte pc dan op de werkende aansluiten en zo je data er vanaf halen.

Als het geen sata is, dan sluit je die toch gewoon aan op een ata-poort. (waar zo'n dikke platte kabel in zit) Op je moederbord zal zeker nog zo'n poort zitten. Mss wel maar 1 en mss zit daar al je cd-speler op, maar je kan er twee aparaten aanhangen. Kijk gewoon even naar de jumpers. Zet de hd op master en de andere op slave.
 
ik heb nog een HD liggen, maar die is geen SATA dus ja.
of kan iedere HD ook SATA aangesloten worden? die in de oude pc is met zo'n lange brede grijze kabel (geen sata dus, bn ff de naam vergeten :p).

Brede grijze is pata.
Uw moederbord heeft nog altijd een aansluiting daarvoor, is nog nodig voor cd, dvd enz.
Het veiligste zal zijn uw schijf die je liggen hebt (je 'reserve schijf' om het kind maar een naam te geven) bijsteken in je nieuwe pc en daarop xp herinstaleren.
Voor je dat doet trek je de stekker van de pc uit en druk even op de knop waar je de pc mee aanzet, zo gaat de meeste spanning van je pc af.
Raak de printplaat van je schijven niet aan als je jezelf en de pc niet hebt ontladen van statis electriciteit.
Idem voor het moederbord als je de grijze kabel inplugt.
Koppel je huidige schijf los en plaats je reserve schijf in de pc.
Kijk je bootvolgorde na in het BIOS, cd rom moet als eerste staan.
Installeer hierna xp op je reserve schijf.
Koppel je sataschijf terug aan.
de xp van je reserve schijf zal opstarten omdat op de oude schijf de nieuwe MBR geschreven staat.

Start toch de xp die stuk is dan moet je eens in het bios kijken naar de boot volgorde.
Weet je niet wat daaraan te veranderen, post dan maar wat er staat in je bios.
De sata instellingen staan vaak apart, los van de boot volgorde.
Nu kan je eens kijken of je toegang krijgt op je sataschijf.

Stuur eens de gegevens van je pc en je moederbord, dan kan ik indien nodig de handleiding van je pc bekijken op de site van de fabricant ivm je bios.


Kleine toelichting nog:

Een BIOS is nog steeds ingesteld om eerst vanaf de oude connector (brede grijze kabel) op te starten voor hij naar de sata gaat, dit omdat een opstartbare cd of dvd (voor xp of vista of linux te installeren, of een reparatiecd ....) nog steeds op deze aansluiting staat.
Dat vertraagt de opstart vanaf sata (al is het niet veel.
Soms word dit vermeden door de satainstellingen in het bios te veranderen.
In het bios is er nl de mogelijkheid om de cd rom en de harde schijven afzonderlijk in te stellen.
Zo kan je als 1st boot de sata of cd rom zetten, en de pata als later opstartmedium.
Dit kan niet in ieder BIOS.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan