desktop niet meer op te starten ...

Status
Niet open voor verdere reacties.

Qtex

Beheerder
Forumleiding
Admin
mijn hoofd systeem is niet meer op te starten nadat hier een stroom uitval is geweest ... d.w.z. als ik de powerbutton indruk hij wel wilt maar dus niet verder komt dan een zwart dos scherm met 2 opties ...deze opties zijn F1 en F2 maar welke ik ook neemt telkens weer kom ik in dit scherm uit .
eerder zou deze gewoon dus opstarten en zag je het bios post scherm dit is dus niet meer zo ...de pc start hier direct op met het zwart scherm en met deze 2 opties F1/F2
ga ik naar de boot opties staat gewoon de ssd als eerste boot ingesteld ...verander ik dit door een opstartmedium aan te sluiten of dit nu een Linux cd is of een opstartbare usb stick wel ik kan deze wel instellen als eerste boot optie maar wederom het zwarte scherm met de F1/F2 ..
*ik vrees dat de instellingen betreffende het moederbord gewist werden als dit zou kunnen ( ik weet het niet en ben er ruim al 8uur mee bezig ..)
**indien het bios dient geflasht te worden zou ik nog niet weten hoe dit in zijn werk ga (heb dit nog nooit moeten doen )..
 
ik zie de melding CMOS Checksum Bad.. heb er op gegoogeld maar is me niet echt duidelijk ...aangezien ik dus alles gedaan heb wat er over te vinden is ..zonder iets te moeten lossolderen ...de default instellingen worden niet geladen dus ik vrees dat het bios hier geen instellingen meer heeft en dat deze dus opnieuw dient geupdate te worden (bios flashen ) maar heb dit nooit eerder gedaan .
 
this gelukt ...oef was me dit effe afzien ...en ja het bios diende opnieuw voorzien te worden van een update m.a.w. ik diende inderdaad het bios te flashen deze was dus leeg ..
het is me dan uiteindelijk toch gelukt ....wat is nu de veroorzaker geweest dat het bios hier op eens volledig leeg was !!
op het internet las ik dat een virus de veroorzaker zou kunnen geweest zijn ...dit sluit ik niet uit ...doch hier kreeg ik dus een stroom uitval en was hier het gevolg dat mijn systeem niet meer wilde door starten ik kwam dus steeds uit op een zwart dos scherm waar dat CMOS Checksum Bad vermeld stond en enkel de optie 's F1/F2 te gebruiken was ...doch aangezien er niets te laden was zat de pc in een loop..
ook het opstarten vanaf eender welke opstart media wilde niet lukken !

het flashen diende dan ook via een usb stick te gebeuren ..
concreet diende ik hier via de MSI site de nieuwste bios update op te halen voor dit moederbord MSI 790FX-GD70 genaamd 7577V1H.zip
deze diende ik dan uit te pakken en de bestanden naar de usb stick te kopieren ..
vervolgens diende ik de stick aan te sluiten ...
daarop diende ik dan eerst op de F1 te drukken en vervolgens kwam ik in het bios uit ...
daar diende ik dan naar de flash optie te gaan om deze aan te zetten ...tevens diende ik daar dan aan te geven dat er vanaf de kingston usb stick moest gezocht worden naar het bestand A7577AMS ...
dit diende ik te bevestigen en daarop begon het flashen zelf ...je ziet dus een zwart scherm en de bewerking ...men mag de stick niet verwijderen !
het proces geeft aan het systeem te herstarten ook dan laat men de stick zitten en pas als er word aangegeven dat het flashen succes vol is afgerond mag men deze stick verwijderen tijdens het heropstarten van het systeem
 
aanvulling op hetgene ik vooraf gedaan heb om de foutmelding "
CMOS Checksum Bad" proberen op te lossen ..
- een bios reset gedaan waarbij dus het systeem geheel spanningsloos gezet werd als ook het verwijderen van de knoopcel en het omzetten van de jumper...
dit resulteerde er in dat ik telkens het uur /datum diende te goei te zetten in het bios ...MAAR het bracht geen oplossing aan !
*het opnieuw flashen van de bios is dan ook het enige wat hier geholpen heeft want ook de Default settings betreffende het Bios waren weg ...
 
  • Leuk
Waarderingen: Ivan
Raar, bij een Packard Bell moet je op F11 drukken meteen na opstart. Geen bios maar de herstelschijf met nog extra mogelijkheden zoals pc volledig leeg of gewoon de C:// schijf leeg en alle bestanden weg zoals evtl een malware(had geen verbinding meer internet, de Windows Defender scande en zei dat alles ok was) .
Ik heb die F11 ook maar gvonden via Google.
 
jij spreekt over een merk pc en je spreekt dan wellicht over de recovery dvd's...de mijne is dus een zelf samen gestelde ..
de F11 gaf hier dan een bootkeuze menu van al de aangesloten schijven waaruit ik dus kon kiezen waar ik van wilde opstarten daar er enkel op de SSD een besturingssysteem vermeld stond stond deze dan al als eerste ...sloot ik uiteraard een opstardbare usb stick aan dan kon ik dus ook deze instellen om op te starten maar en ik herhaal aangezien het bios leeg was kon er niets gestart worden (werd eerder al vermeld )...
*ik diende het bios te flashen en dit heeft dan ook geholpen .
 
Amai Q, dat was nogal iets. Ik ging hier alweer zitten bibberen den daveren hebben gelijk geen 1 en duizend maal blij zijn dat ik u kennis kan gebruiken. Want ik zou er op eigen houtje zeker niet uitgekomen zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan