Win10 desktop pc start niet meer op.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mik

Medewerker
Forumleiding
Deze namiddag bij mijn broer geweest. Zijn Win10 desktop start niet meer door.
Alles begon na update van woensdag. Na de update schakelde de pc zichzelf uit. Toen hij donderdag wilde opstarten deed die het niet meer. Er is diskactiviteit. Op een zwart scherm kun je de muis bewegen en volgen.
Echter de pc start niet door.
Pc lag aan deze morgen en toen ik na de middag toekwam was hij er in geslaagd om in Windows te raken. Opmerkelijk, de icoontjes rechtsonder in de taakbalk waren niet meer te zien.
Heb alles nagezien. Leek normaal. Laten heropstarten. Bij het uitschakelen kreeg ik het scherm met bericht niet uit te schakelen. Was bezig met update. Na opnieuw opstarten, zwart scherm met muisaanwijzer zichtbaar en volgbaar. Diskactiviteit, maar pc bleef op dat punt hangen.
Heb hem meegenomen naar huis. Eerst clone gemaakt van zijn disk. Cristaldiskinfo zegt me dat de schijf goed is. Geen fouten.
Hoe kan ik de pc best terug normaal laten werken? Moet ik Mediacreationtool opstarten of eerder Win10 resque?
 
Qtex;n229352 zei:
je zal toch eerst het snel opstarten dienen uit te schakelen via energie beheer ...dit is meestal de veroorzaker van een zwart scherm .

Daarvoor moet die toch eerst opgestart zijn hé. En precies dat lukt niet meer.
 
dat had ik ook verstaan nadat ik je bericht nog eens gelezen had ...was echter met andere zaken bezig ...dat ik het vergat .
je kan eens een hard reset doen en mocht dat niet lukken dan kun je nog een dvd of usb stick gebruiken want hoe zou jij nu het Media Creation Tool kunnen gebruiken daar hij niet op te starten is !
 
Qtex;n229355 zei:
dat had ik ook verstaan nadat ik je bericht nog eens gelezen had ...was echter met andere zaken bezig ...dat ik het vergat .
je kan eens een hard reset doen en mocht dat niet lukken dan kun je nog een dvd of usb stick gebruiken want hoe zou jij nu het Media Creation Tool kunnen gebruiken daar hij niet op te starten is !

Ja, ook nog waar wat je hier aanbrengt. Maar die hard reset heb ik gedaan en werkt ook niet.
Je schrijft DVD of USB stick. Wat moet er dan op van soft?
Heb nog een disk met Win PE en ook nog een disk met Win10 pro herstelschijf (is al van een eindje geleden)
 
jij dient een Windows 10 dvd of usb stick te gebruiken ....waarschijnlijk kun je dan na het ingeven van de land/taal instelling dan gewoon de herstel optie gebruiken ... lukt deze laatste niet dan zal je voor een verse instal moeten gaan ...
 
Qtex;n229357 zei:
jij dient een Windows 10 dvd of usb stick te gebruiken ....waarschijnlijk kun je dan na het ingeven van de land/taal instelling dan gewoon de herstel optie gebruiken ... lukt deze laatste niet dan zal je voor een verse instal moeten gaan ...

De Win10 installatie dvd toch?
 
Zondag bezoek gehad, dus niets kunnen doen. Vandaag thuis opgestart en....... werkt normaal. Afvallen en heropstarten, geen probleem. Ik heb voor de eerste maal in mijn leven gevloekt omdat er iets dan WEL GOED ging.
Vandaag terug naar mijn broer. Ra ra ra..... terug zelfde probleem. Had al zo een donker vermoeden dat de monitor raar deed. Monitor aangesloten op de laptop en ja hoor, probleem deed zich daar ook voor. Alhoewel de laptop toch na een tijdje verder doorstartte. Maar werkte niet zoals normaal. Alles bleef maar duren en duren.
Tot slot, monitor meegenomen naar thuis. Deze aangesloten met kabel die ik liggen had en....... ook hier werkte die normaal. Dus 2 pc's die problemen geven met die monitor en hier niet. Enige verschil : aansluitkabel monitor naar pc.
Heb nog nooit meegemaakt dat daar iets mee fout is. Dus opnieuw moet ik bij hem proberen. Heb hier nog een monitor staan die ik gebruik om iets na te zien zonder de aansluitingen van mijn pc voortdurend te moeten veranderen. Die neem ik mee samen met de nieuwe aansluitkabel.
Mogelijks morgen meer uitleg.
 
als het een steun kan zijn, ik heb een dergelijk probleem met een kabel wel al meegemaakt.
Ook dat de pc 'op het eind' niet meer normaal opstart, maar vooraf hadden we al even problemen met een resolutie die niet altijd dezelfde bleef bij het herstarten enz.
Dus daar was een pak minder zoekwerk aan om de oorzaak te vinden.
 
De ene videokaart is de andere natuurlijk niet, maar 1 dingen hebben ze gemeen en dat is dat het hardware is.
Een defecte kabel zoals bijvoorbeeld een sluiting tussen twee of meerdere draden kan in zo'n kaart iets teweeg brengen waardoor de videokaart niet goed meer werkt. Ligt er natuurlijk aan tussen welke draden een sluiting zit, meestal merk je dan iets aan het beeld, of er is helemaal geen beeld.
Als hardware niet goed werkt kunnen er problemen ontstaan met de rest van de pc.

Het is dus wel degelijk mogelijk dat door een defecte videokabel een pc kuren gaat vertonen en dan zoek je niet als eerste bij deze kabel als er wel normaal beeld is.
 
Het gaat over 'niet doorstarten'.
Verleden zondag een Packard Bell gerepareerd door onmiddellijk op F11 te drukken . Je gaat dan naar de herstelschijf met verschillende mogelijkheden zoals bvb herinstalleren Windows met of zonder te bestanden te wissen.
Bij jouw merk weet ik dat niet welke functietoets dat is..
 
hobbyman;n229494 zei:
Het gaat over 'niet doorstarten'.
Verleden zondag een Packard Bell gerepareerd door onmiddellijk op F11 te drukken . Je gaat dan naar de herstelschijf met verschillende mogelijkheden zoals bvb herinstalleren Windows met of zonder te bestanden te wissen.
Bij jouw merk weet ik dat niet welke functietoets dat is..

Als je de hardware op een ander toestel aansluit en de fouten gaan mee naar dat toestel, dean zal F11 of DEL weinig uithalen.
 
Terug van weggeweest. Operatie gelukt. Heb de monitor kabel vervangen en op slag waren de problemen weg.....
Je zal maar zoeken hé. Ik had van het begin al een donkerbruin vermoeden dat er iets fout liep met de monitor. Het duuuuuurde voordat het aan lampje van de monitor aanging. Zag dat er schijfactiviteit was en dat de HD tot rust kwam. (Zoals een normale opstart) Maar de monitor ging maar aan als dit voorbij was. Dus geen post te zien.... Geen Windows logo. Maar ik liet me vangen doordat het wit van de muis dan wél te zien was.
Door de elementen apart bij mij thuis aan te sluiten kon ik alles een voor een uitsluiten. Zo kwam ik bij de kabel.
Maar tot tevredenheid opgelost. Weer een ervaring bij.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan