Hardware Op externe HDD geen aan/uitknop meer....?

Status
Niet open voor verdere reacties.

theplayer

Steunend lid
Vip Lid
Ik heb al vele jaren een 7-tal externe (en ingebouwde) HDD's die via een Hub aan mijn pc hangen. In verband met mijn werk staat daar veel informatie op die ik met enige regelmaat raadpleeg door aan de voorkant van een betreffende HDD de aan/uitknop in te drukken. Ze doen het allemaal nog perfect (zelfs 2 TARGA's van 300 en 500 Gb van zo'n 10 jaar oud!)
Ik kan nu echter geen 4 of 5 Tb HDD meer vinden met een aan/uitknop. Moest zo'n HDD dan de hele dag verplicht aanstaan als ik de pc (ook de hele dag) in gebruik heb? Met veel meer kans op snellere slijtage?
 
Conclusie is kort door de bocht : het is niet omdat een HDD onder stroom staat dat hij ook spint...
Sommige constructeurs bouwen een soort 'sleep mode' in als de HDD gedurende een bepaalde tijd niet werd aangesproken. Daardoor kunnen ze makkelijker en sneller upspinnen als ze wel getriggered worden.

Kan je volgens mij vaststellen bij de externe (bij interne is dat uiteraard niet mogelijk) door een paar minuten niets te doen met apps, verkenner of zo op je PC en dan je hand op de schijven te leggen. Als ze draaien zal je minstens een lichte vibratie voelen.

PS : als de HDD een externe voeding heeft en niet via USB (wat ik bij zo'n grote schijven toch vermoed) kan je uiteraard iets regelen door de stroomtoevoer te onderbreken (schakelaar tussen zetten ? uit stopcontact halen ?). Wel opletten met de uitwerp-procedure van Windows uiteraard, maar dat was je aan/uit-knop ook al het geval.
 
Ik heb al ... van een betreffende HDD de aan/uitknop in te drukken. Ze doen het allemaal nog perfect (zelfs 2 TARGA's van 300 en 500 Gb van zo'n 10 jaar oud!)
Ik kan nu echter geen 4 of 5 Tb HDD meer vinden met een aan/uitknop. Moest zo'n HDD dan de hele dag verplicht aanstaan als ik de pc (ook de hele dag) in gebruik heb? Met veel meer kans op snellere slijtage?
koop een losse hdd naar keuze en bouw die in een behuizing met aan/uit Knop .
 
Ik heb een docking station zo iets
ds.jpg

 
Misschien eens een beetje beter leren zoeken. Kijk eens onder "Intenso"
Ja, je hebt gelijk. Enkele gevonden van 6 Tb. Maar ik heb slechte ervaringen met online. Verschillende keren al kreeg ik verkeerde zendingen. Je weet vaak dus niet wat je krijgt en het retourbeleid is vaak ingewikkeld en duurder of niet compleet. Van een aantal "bedrijven" (zoals Amazon) is zelfs niet eens een telefoonummer te vinden!
Naar een winkel gaan, keuze maken, vragen stellen, uitleg krijgen, betalen en meenemen gaat veel sneller en is bij problemen meestal veel sneller opgelost. Maar die winkelmogelijkheid wordt steeds minder...
De enige oplossing kan zijn om het artikel in een winkel te bestellen als men tenminste connecties heeft met de leverancier/importeur of anders.
 
Zoiets zou ik zeker niet aanraden voor een spinning disk. Die disken dienen tijd te hebben om zichzelf uit te schakelen. Met een geforceerde stop ga je de levensduur zeker inkorten of mogelijke beschadigingen in de hand werken. Als er een interface achterhangt die daarmee overweg kan, kan dat nog meevallen. Maar ik zou toch voorzichtig zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan