Windows 10 Opstart/Inlog probleem W10

Status
Niet open voor verdere reacties.

gibsonmil

Steunend lid
Vip Lid
Mijn broer (83 jaar) kan niet langer zijn (vrij oude) W10 desktop gebruiken: bij opstart geeft ie eerst een zwart scherm met logo van de pc, dit gaat over naar lichtblauw met totaal onleesbare geborken lijnen (allicht tekst), dit herhaalt zich 2 x en uiteindelijk komt er dan toch iets leesbaars op het scherm: de accountnaam, doch hij weet zijn password niet meer !! Ik veronderstel dat dit een local account is omdat destijds van de oorspronkelijke Win 7 gratis naar W10 is gegaan. Na enkele verkeerde pogingen heb ik de keuze om "geavanceerde" oplossingen te proberen. Natuurlijk zonder enig CD of USB installatiemateriaal is het onbegonnen werk. Ik zocht hier naar een recovery cd x32 maar die is uiteraard wegens ongebruik niet meer "voorradig" al weet ik zelfs niet of die enigszins hulp kon bieden.
Ikzelf beschik wel over een iso W10 cd en allicht kan ik daar dus een (volledige)reinstall mee doen op deze pc.
Mijn broer heeft niet de minste nota van pc-software doch ik zou hem via ons forum graag nog uit de nood helpen indien mogelijk is. Natuurlijk heeft ie nog nooit gehoord van backup noch wachtwoordschijf, maar zou toch graag zijn foto's terughebben. Met mail e.d. zal ik wel mijn plan trekken.
Wil mij excuseren mocht ik niet onmiddellijk reageren om jullie hulp uit te testen want wij wonen nogal ver van elkaar. Desnoods haal ik zijn desktop op en kan ik hier bij mij proberen om er opnieuw leven in te krijgen.
Iedereen op voorhand dik bedankt...Camiel
 
je zou eerst moeten weten of zijn W10 up2date is en je dan af vragen of de W10 die jij in je bezit heb niet verouderd is ..
in feite dien je maar op te starten vanaf je W10 dvd of usb stick en via deze opstart / installatie medium een herstel afdwingen ..
deze optie komt te voorschijn bij het opstarten vanaf deze opstart / installatie medium , na het ingeven van de land/taal instellingen ..
meestal zie je deze optie links onder vermeld staan ..
*ik geloof niet dat in de Windows 10 opgestart vanaf de opstart / installatie medium de optie aanwezig is om een (volledige)reinstall te doen met behoud van persoonlijke bestanden zoals foto's ( ben er althans niet zeker van aangezien het weer jaren geleden is dat ik een W10 heb gebruikt ) ..
 
je zou eerst moeten weten of zijn W10 up2date is en je dan af vragen of de W10 die jij in je bezit heb niet verouderd is ..
in feite dien je maar op te starten vanaf je W10 dvd of usb stick en via deze opstart / installatie medium een herstel afdwingen ..
deze optie komt te voorschijn bij het opstarten vanaf deze opstart / installatie medium , na het ingeven van de land/taal instellingen ..
meestal zie je deze optie links onder vermeld staan ..
*ik geloof niet dat in de Windows 10 opgestart vanaf de opstart / installatie medium de optie aanwezig is om een (volledige)reinstall te doen met behoud van persoonlijke bestanden zoals foto's ( ben er althans niet zeker van aangezien het weer jaren geleden is dat ik een W10 heb gebruikt ) ..
Dat is nu juist het probleem , hij weet van verre welke versie erop stond, laat staan of het 32 of 64 is en mijn versie is van september 2022, dus.... Maar ja, ik riskeer niks als ik het probeer. Hij hecht niet al te veel aan foto's en zou al heel content zijn mocht hij terug kunnen surfen en mailen.
 
je zei eerst "" , maar zou toch graag zijn foto's terug hebben "" nu zeg je "" Hij hecht niet al te veel aan foto's"" zijn tegen strijdig !!
als het niets uitmaakt dan is een verse instal nog de beste keuze ..met de versie die jij in je bezit heb ..
nadien effe bijwerken en je broer kan weer verder met een verse Windows .
**het zal wel een systeempje zijn met een 64 bit cpu m.a.w. zet je er een 64 bit op ..
***de desktop hier is ruim 18 jaar .. werd destijds aangeleverd met XP .. onderwijl werd de verouderde hardware vervangen nu zo'n 6 jaar geleden ...
 
Het was bij mij ook wat dubbel, maar uiteindelijk gaf hij nadien op dat die foto's op de 2de plaats mochten komen. Het opnieuw kunnen werken (nou ja) het belangrijkst is. Tsja, met 83 ben je al wat rapper content zeker ? In elk geval herhaalde dank en k probeer na het weekend tot daar te geraken en breng nadien hier wel 'verslag' uit.
 
Vanmiddag bij broer geweest. Jammer genoeg zonder succes. Het is een COMPACQ E1 Vision doch heeft blijkbaar een "eigen heel verwarrend opstartmenu dat als bios moet doorgaan ? (Te bereiken " via Esc + F10) . Het bios dat ik bij verschillende PC's kende, is hier nergens te bespeuren !? Boot-keuzes spreken van USB HD, USB Floppy/CD, en nog enkele waarvan ik de naam ondertussen vergat, doch alle geprobeerd, ook in beide USB ingangen, doch zonder resultaat. Ook verschillende pogingen gedaan met ingave van een paswoord bij de accountnaam in de hoop op een keuzemenu, doch eveneens niks gebaat. Ook handleiding (hier thuis) geraadpleegd, doch blijkbaar was ik daarmee niks wijzer. Ik weet niet meer wat meer te doen. Hebben jullie nog enig idee ?
 
zo te lezen is dit dus een bejaard toestel (2012?).
de naam : 'COMPACQ E1 Vision' is vermoedelijk niet echt correct, mijn speurtocht eindigd op vreemde plaatsen, maar niet bij een bepaalde laptop. jammer ....
 
De ouderdom kan wel kloppen, ik was vergeten zeggen dathet geen laptop maar een desktop is ? Gisteren googelde ik hiermee en had direct prijs. Al bedankt, maar het ligt echt niet in 'tvuur zulle
 
indien jij opgestart bent met een opstartbare usb stick aangesloten dan dien je deze in je bios te selecteren .. zijnde de usb hd .
je vermeld tevens alle opties gebruikt te hebben ..werd de usb stick wel goed aangemaakt aangezien er niet mee gestart kon worden !
 
bij COMPACQ is dat als hij opstart op ESC te drukken (een aaltal keer kort na elkaar drukken) en dan de usb stick te selecteren met de pijltjes zo is dat toch bij mijn oude HP Compaq Presario
 
Bedankt, doch dat had ik gedaan, gevolgd door hun 'opstartmenu', doch hier kon ik de boot volgorde niet kiezen. Dat had ik via F10 bij de opstart gedaan, maar de enige 'reactie' was het cd /dvd station, doch ik heb geen opstart dvd...en zoals Qtex aangeeft is er blijkbaar toch iets mis met mijn usb-stick. Werk aan de winkel.
 
indien jij opgestart bent met een opstartbare usb stick aangesloten dan dien je deze in je bios te selecteren .. zijnde de usb hd .
je vermeld tevens alle opties gebruikt te hebben ..werd de usb stick wel goed aangemaakt aangezien er niet mee gestart kon worden !
Je zal allicht overschot van gelijk hebben dat daar de oorzaak zit. Zou ik evt deze usb opstartbaar kunnen maken met behoud van de inhoud ?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan