Opstart keuzescherm Windows 10 niet juist

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo beste mensen,

Sinds enige tijd gebruik ik een dualboot opstelling met 2 versies van Windows 10. Dat functioneerde tot voor kort prima, maar sinds enige tijd verschijnt het keuze scherm in de Windows 7 modus (zwart keuzescherm). Dat funcioneert weliswaar ook, maar zo hoort het natuurlijk niet. Kan u mij svp helpen c.q. adviseren, hoe ik het opstart/keuzescherm weer in de Windows 10 modus. Ik hoop dat u mij kan helpen en ik hoor het graag,

Met vriendelijke groet,
Cor Jansen
Weert
 
Ga eens met de rechtermuisklik op de Startknop en kies Systeem.
Kies daarna Geavanceerde Systeeminstellingen.
Daarna naar het Tabblad Geavanceerd en Opstart en Herstelinstellingen de knop Instellingen.
Kies daar het besturingssysteem waarmee je wilt opstarten.

Lukt dit niet kun je het kleine programma EasyBCD installeren en daarmee de opstart wijzigen. Ik voeg dit programma hier toe.

Hierbij een video waar je het eerste gedeelte met de download kunt overslaan. ik heb het programma al bijgevoegd.

 

Bijlagen

  • EasyBCD 2.3.rar
    1.8 MB · Weergaven: 142
krijg je een vergelijkbaar scherm te zien …
Ashampoo_Snap_vrijdag 7 december 2018_13h56m05s_002_.png


*wel indien zo dan heb je eerder via de opdrachtprompt (administrator ) de opdracht "bcdedit /set {default} bootmenupolicy legacy " (zonder de haakjes ) ingegoven ...
deze dien je weer ongedaan te maken via de opdrachtprompt (administrator) met de opdracht bcdedit /set {default} bootmenupolicy standaard gevolgt door enter
een systeem herstart is aangewezen ..
 
Laatst bewerkt:
Hallo beste mensen,

Ik heb de instructie van Skippy opgevolgd en......met succes, maar ik wil nog niet te vroeg juichen, want eerder herstelde het keuzescherm (kennelijk) uit zichzelf en naderhand kreeg ik weer dat ongewenste zwarte keuzescherm. In ieder geval voor Skippy en Qtex, heel erg bedankt voor de prima en snelle hulp die zij mij hebben geboden.:applaus:.
Met vriendelijke groet,
Cor Jansen
Weert
 
Deze instelling van de bootvolgorde is een handmatige instelling dat in ieder geval niet automatisch gebeurd.
Naar mijn weten bestaan er ook geen besmettingen die een bootvolgorde veranderen.

Schiet mij dus maar even lek dat dit bij u wel uit zich zelf veranderd.

Maar wel fijn dat deze volgorde nu weer in orde is.
 
Hallo Skippy,

Weer bedankt voor jouw reactie. Ik meldde al eerder dat het Windows 10 keuze scherm weer OK was. Helaas enige tijd daarna kreeg ik weer het Windows 7 keuzescherm en ik kreeg hem ook niet meer hersteld. Tevens deden zich ook nog andere fouten voor, zoals b.v. een spontane wijziging van de scherminstellingen. Alles bij elkaar leek het Systeem instabiel... en geen idee wat de oorzaak was. Ik heb daarna van alles geprobeerd om het systeem weer stabiel te krijgen. Helaas zonder resultaat. Tenslotte heb ik de partitie waar het andere Windows 10 OS op stond verwijderd en heb ik de originele Windows 10 weer via een Image van het programma Acronis weer kunnen terugzetten. Op dit moment lijkt het systeem weer stabiel en ik laat dat voorlopig ook zo. Het avontuur met de Dual Boot is zodoende jammerlijk mislukt en ik begrijp eigenlijk niet waarom...-m-
Met vriendelijke groet,
Cor Jansen
Weert
 
Sorry Skippy, dat iki zo laat reageer. Ik zie jouw bericht nu pas en om antwoord te geven op jouw vraag; ik gebruik meerdere partities op één schijf. Intussen is de dualboot wel gelukt. Ik ben gewoon helemaal opnieuw begonnen en nu werkt de Dualboot perfect. Ik dank jou nog voor het "meedenken' en Ik wens jou nog hele fijne feestdagen en een voorspoedig nieuw jaar.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan