Windows 10 Audio stopt bij reactivering van het beeldscherm

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mijn energiebeheer staat op “Beeldscherm uitschakelen na 10 minuten”. Verder luister ik veel naar podcasts.

Als een podcast half of driekwart voorbij is en ik druk een toets, zodat het beeldscherm weer aan gaat, begint de audio weer bij 0:00.
Of een bestand dat uit staat begint dan juist af te spelen.
Kortom: altijd het omgekeerde van wat je zou willen.

Waarom gebeurt dit en hoe kom ik er van af?

Als ik in het systeemvak klik op “VLC Media Player naar de taakbalk verbergen”, wat dat ook moge betekenen, is het probleem weg, maar ik denk daar vaak niet aan.
 
Hallo Skippy,

Bij de VLC Voorkeuren heb ik al zeer vaak gekeken. Heb je ook een idee welke instelling hier relevant is?
Overigens doet het verschijnsel van ongewenst gaan afspelen zich in meer gevallen voor, bijvoorbeeld als je een YouTube videopagina hebt openstaan of een radiopagina met een afspeler. Of het dan ook stopt als het aan moet blijven, weet ik nu even niet.
Daarom gaf ik dit topic ook een omschrijving met “Windows ergernis” er in. Mijn vermoeden is dat het aan Windows ligt, overigens ook vaker bij Windows 10 dan bij Windows 7.

Mijn beeldscherm is soms maandenlang perfect, heer Qtex. Dan begint er iets te bibberen in een hoekje en binnen de kortste keren is het beeldscherm één grote vloeistofdia-storm met ook nog duizenden verticale rasterstreepjes die het lezen bemoeilijken. Ook wordt alles vaak geheel bleek en contrastloos.

Vroeg of laat komt er dan weer een dag dat de laptop geheel als nieuw is.
Dat ken ik !!! Ook gehad, is een videokaart annex driver probleem ... De drivers van een videokaart worden meestal goed geupdated via Windows Update, behalve ... als de kaart niet meer wordt ondersteund. Dan zijn er 2 mogelijkheden : ofwel kan je toch nog een Windows 10 compatibele driver vinden bij de producent van de kaart ofwel ben je aan het einde van de levensduur van de videokaart (en dus ook van de laptop denk ik, kosten-baten ....)
 
Dit vind ik een zeer verrassende conclusie, PhilipV.

Bij Acer staat alleen een behoorlijk oude Windows 7 videokaart-driver.

De laptop is 10 jaar oud. Ik gebruik altijd alles totdat het erbij neervalt.

Voorlopig zal dit apparaat mij nog wel gezelschap houden, denk ik. Het is in elk geval leuk een verklaring voor het verschijnsel te hebben.
 
Dit vind ik een zeer verrassende conclusie, PhilipV.

Bij Acer staat alleen een behoorlijk oude Windows 7 videokaart-driver.

De laptop is 10 jaar oud. Ik gebruik altijd alles totdat het erbij neervalt.

Voorlopig zal dit apparaat mij nog wel gezelschap houden, denk ik. Het is in elk geval leuk een verklaring voor het verschijnsel te hebben.
Ik ben op mijn beurt verrast dat je - ik vermoed van bij het begin - wist dat je met een Windows 7 driver zat te werken, dat er geen ondersteuning meer is én dat er dus ook geen Windows 10 driver op kan en dan niet meteen in die richting kijkt als je problemen van display hebt, maar over VLC instellingen begint te piekeren... Het meest voor de hand liggende is vaak het juiste in dit soort zaken hoor !

Ik ben wel bang dat je er niet veel plezier meer zult aan hebben, aan je oude makker.
 
Hallo PhilipV,

Het was de heer Skippy die over VLC begon

Ikzelf begon over Windows. :)
Dit wil ik even corrigeren, het was de heer Leono in eigen persoon die in dit topic de eerste was met het benoemen van VLC Media player.
U schrijft in de topicstart het volgende.
Als ik in het systeemvak klik op “VLC Media Player naar de taakbalk verbergen”, wat dat ook moge betekenen, is het probleem weg, maar ik denk daar vaak niet aan.

En dan moet niemand gek opkijken dat iemand ( in dit geval ik dus ) een oplossing probeert te zoeken dat met deze player te maken heeft.
 
Hallo Skippy,

Wat u zegt klopt natuurlijk helemaal. Maar ik begon zelf over “Windows ergernis nummer zoveel” en was dan ook ontregeld toen u verwees naar “Extra/Voorkeuren” doordat ik meteen ging zoeken in de Windows instellingen.

In zoverre begon u over de VLC Speler. U pikte hem er uit als het ware.

Overigens heb ik dit in geen enkel opzicht ondervonden als problematisch of kritiekwaardig. Ik waardeer uw commentaren altijd heel erg.

Ik heb trouwens nog steeds een beetje de hoop dat de VLC instelling “VLC starten met alleen een pictogram in het systeemvak” een oplossing zou kunnen zijn. Dan blijft Windows ervan af, als het ware.

Dit zou dan tevens betekenen dat u mij op het juiste spoor zette.
 
Dit wil ik even corrigeren, het was de heer Leono in eigen persoon die in dit topic de eerste was met het benoemen van VLC Media player.
U schrijft in de topicstart het volgende.
Als ik in het systeemvak klik op “VLC Media Player naar de taakbalk verbergen”, wat dat ook moge betekenen, is het probleem weg, maar ik denk daar vaak niet aan.

En dan moet niemand gek opkijken dat iemand ( in dit geval ik dus ) een oplossing probeert te zoeken dat met deze player te maken heeft.
en dat is begrijpelijk als fenomeen, want het probleem doet zich voor als er véél gevraagd wordt van de video-weergave, wat dus bij Word vb. niet het geval is, maar zeer duidelijk wel bij VLC...
 
Hallo Skippy,

Wat u zegt klopt natuurlijk helemaal. Maar ik begon zelf over “Windows ergernis nummer zoveel” en was dan ook ontregeld toen u verwees naar “Extra/Voorkeuren” doordat ik meteen ging zoeken in de Windows instellingen.

In zoverre begon u over de VLC Speler. U pikte hem er uit als het ware.

Overigens heb ik dit in geen enkel opzicht ondervonden als problematisch of kritiekwaardig. Ik waardeer uw commentaren altijd heel erg.

Ik heb trouwens nog steeds een beetje de hoop dat de VLC instelling “VLC starten met alleen een pictogram in het systeemvak” een oplossing zou kunnen zijn. Dan blijft Windows ervan af, als het ware.

Dit zou dan tevens betekenen dat u mij op het juiste spoor zette.
Wat ik dan toch nog niet snap... als VLC in de systeembalk minimized mag worden : waarom start je het dan zelfs maar op ??? Start het gewoon niet als je niet gebruikt, dan hoef je het zelfs niet te verbergen !
 
Wat ik wil is: naar podcasts luisteren.

“VLC starten met alleen een pictogram in het systeemvak” betekent wel degelijk het starten van de podcast.

Doordat de VLC Speler dan niet als actief in de Taakbalk staat, heeft de actie “willekeurige toets indrukken om het beeldscherm te reactiveren” dan niet het ongewenste gevolg dat de audio naar 0:00 springt waardoor je niet meer weet waar je was met luisteren.

Nochtans dat hoop ik: gisteren ging het goed.

Indien mogelijk zou de titel van dit topic gewijzigd kunnen worden naar: “Audio stopt bij reactivering van het beeldscherm.”
 
Probeer dit eens bij de energie instellingen in Windows !!
Ga naar de geavanceerde instellingen in Energiebeheer en dan de multimedia instellingen.
Probeer eens bij Wanneer media worden gedeeld op Slaapstand niet inschakelen na een niet actieve periode.

Ik kan dit hier niet controleren want wat ik ook verander in de instellingen binnen Windows of VLC, ik krijg uw probleem hier op geen enkele manier op mijn test pc.
 
Hallo Skippy,

Bij mij staat:
-Op batterij Slaapstand kan worden ingeschakeld.
-Op netstroom Slaapstand niet inschakelen, enzovoort.

Dat staat dus al goed, denk ik. (Ik zit nooit op de batterij).

Hallo cve: Hartelijk dank, leuk dat het nu wat zakelijker klinkt en misschien hebben toekomstige zoekers er nu ook nog iets aan. Want men zal niet gaan zoeken op ‘Windows ergernis’, vermoed ik.
 
Ik ga het eens over een andere boeg smijten.
Mijn muis gaat namelijk wel gaan slapen na een bepaalde tijd. Hoe is het met deze gesteld, is deze altijd actief, of moet je gelijk ik eerst eens klikken voor deze terug wakker is laat ons zeggen. Dan kan ik terug alles doen wat ik wil. Het is dus een draadloze muis he die van mij, en is dus een batterijbesparende functie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan