Status
Niet open voor verdere reacties.
Geachte PCTuts.be,

Graag zou ik iets willen vragen.

Mijn dochter gebruikte al enige tijd een externe harde schijf van Western Digital met haar oude computer met Windows XP Professional.
Na een enkele keer gebruik op de van mij verkregen PC met Windows Vista Ultimate werkte deze HDD niet meer.
Het lampje ging niet meer aan en de schijf deed niets meer.
Het apparaat gedemonteerd tot een ‘’simpele” HDD overbleef, die normaal gesproken in een PC wordt gebruikt (gezien aansluitingen SATA, e.d.).

Na aansluiting op een PC via een setje van Conrad zou deze HDD gewoon als externe harde schijf moeten kunnen functioneren,

Probleem: de schijf wordt wel herkend in Apparaatbeheer, maar niet in Windows Verkenner. Dus niet toegankelijk.

Via achtereenvolgens: Configuratiescherm – systeembeheer – computerbeheer – schijfbeheer
is de schijf midden boven op het scherm niet zichtbaar.
Midden onder (grafische mode) is de schijf wel zichtbaar met een zwarte band en de tekst: “niet toegewezen” .
Midden onder zijn ook de 2 eigen interne schijven van de PC zichtbaar met een donkerblauwe band en tekst “primaire partitie” en “opstart, enz.” (?)
Rechtsklikken op deze 'donkerblauwe' schijven geeft een rolmenu met o.a. de keuze “toewijzen stationsletter”.
Rechtsklikken op de z.g. externe schijf met zwarte band geeft een kleiner rolmenu zonder de keuze van “toewijzen stationsletter”.

De bovenbeschreven handelingen heb ik op een oude computer met Windows XP Professional uitgevoerd, evenals op een iets jongere PC
met Windows Vista Ultimate. Ook op een nog jongere PC met Windows 7 en tenslotte op mijn nieuwe PC met Windows 8.1
In al de vier gevallen hetzelfde resultaat zoals hierboven in de vorige alinea beschreven.

De gegevens op de HDD van Western Digital zijn tot op heden dus niet toegankelijk.

Weet u oplossingen?

Op uw forum heb ik dezelfde problemen gezien, eventueel op te lossen met : AOMEI Partition Assistent.

Als ik dit ga proberen blijven de bestanden op de externe HDD dan intact? Of worden die gewist?

Met vriendelijk groeten,

Marthe de Jong
 
Kunt u vertellen welk filesysteem Windows al dan niet herkent aub? Dus op de grafische voorstelling van de externe schijf in schijfbeheer. Bij een correct werkende schijf staat daar waarschijnlijk NTFS. Staat bij de externe disk RAW?

In dit geval zou ik deze scannen met recovery software om je data te recoveren... Want dan is hoogst waarschijnlijk je filetable corrupt geraakt. Maar ik acht de kans redelijk groot dat je al je data kan recoveren dan.
 
in feite geraak je bij gebruik van de AOMEI Partition Assistent niets van bestanden kwijt ....
tenzij je natuurlijk een verkeerde handeling ga doen!
* bijv : de betreffende HDD gaan wissen of formateren ...
maar dan nog kan men deze terug halen zo lang men maar niets ga overschrijven over deze verdwenen data.
zelf gebruik ik een oudere versie van een volwaardige Icare Data recovery 5.1 deze haalt zelfs van geformateerde schijven de bestanden weer ...zelfs indien deze meerdere keren geformateerd zijn geweest...zolang je maar geen low level format heb toegepast. (kildisk ) of de optie aanwezig in de Aomei Partition Assistant " wipe harddisk "
dit is de nieuwere versie van de Icare data recovery ...FREE Data Recovery Software to recover data after format or delete by iCare Recovery indien je deze nodig denkt te hebben !
 
Hallo Qtex, bedankt voor de informatie. Heb AOMEI Partition Assistent gedownload, maar deze demo versie stopt op het moment dat men "proceed" dient aan te klikken.
Wel volgt een uitnodiging om het te kopen voor $ 160,- ? Vindt ik thans nog even te duur.

Hallo DDragon80, in de grafische weergave is de externe schijf zichtbaar als "niet toegewezen". Verder details zoals vermelding NTFS of FAT32 ontbreken.

Hoe nu verder?

Groeten, Marthe
 
je heb dan blijkbaar een verkeerde download gedaan want men bied immers deze AOMEI Partition Assistent als een volwaardige en gratis te gebruiken programma aan ..vanwaar heb jij deze opgehaald .((het kan best zijn dat de aanbieding verlopen is !! ))*dit weet ik dus niet !

heb jij de AOMEI Partition Assistent opgestart als administrator !!

**zie hier eens versie 5.5.8 full
 
Bedankt Qtex voor de snelle reactie. Ga met deze nieuwe informatie weer aan de slag.

Had het programma inderdaad niet opgestart als administrator. Even niet aan gedacht als beginner. Lukt dit dan nog niet, dan probeer ik de aangegeven download.

Welke dien ik dan te kiezen ? De standard?
 
Je gaat met partitiebeheer software niet verder raken. Best ook gewoon afblijven dan! Gebruik recovery software om de data te recoveren, wanneer er geen detailweergave beschikbaar is.
 
Met AOMEI Part. Ass. is de schijf F weer zichtbaar in de verkenner. Bij aanklikken: map is leeg.
In schijfbeheer grafisch werd nu RAW gemeld.

Nu draait recovery software volgens advies van Qtex. Is al meer dan een uur aan het scannen zonder verder resultaat. Het is natuurlijk een HDD van 1,8 TB.
Klopt het dat dit even duurt?
 
ik heb zelf eens een 1TB schijf per ongeluk gewist door deze te formateren en met behulp van de Icare data recovery ( pro) verkreeg ik al deze gewiste bestanden terug ...het scannen van deze 1TB schijf duurde ruim 90 minuten ...
belangrijk is om daarna de gevonden bestanden te bewaren op een andere schijf ...(gelukkig bezat ik nog een 1TB schijf die leeg was )..
jij dient dus een 2de TB schijf te gebruiken waar je deze bestanden naartoe kan schrijven !
*ook zal het scannen van deze 2TB schijf bij u wellicht 2 tot 3 uur in beslag nemen .
 
Icare data recovery draait sinds gistermiddag. De witte balk onderaan het scherm is al uren voor 10% gekleurd.
Neem aan dat het de voortgang van het proces is. Maar verder treed geen voortgang op.
Kan het scannen zo lang duren? Of gaat er iets niet goed?
 
hier gaat er iets mis !
de scan kan nooit 10 uren duren ..stop de scan en sluit het tool af .
start deze daarna terug op met een rechtsklik " uitvoeren als admin "
 
jij beslist dit of je wilt door gaan ...
*zoals ik eerder vermelde ...duurde een scan hier op een 1TB schijf 90 minuten ....( welliswaar was deze enkel geformateerd geworden en werd de NTFS indeling behouden !) nu uwe schijf indeling is een RAW heb ik verstaan ...dit kan de reden zijn dat het dan zolang gaat duren !
ik heb nog nooit met een RAW indeling te doen gehad !
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan