Windows 10 hp laptop start na update niet meer op

Status
Niet open voor verdere reacties.
goede avond,

Zit hier met een dik probleem op de kleinzoon zijn Hp laptop ( denk zo’n 2 jaar oud )

Heeft vandaag zeker 6 uur opgestaan en heb er nog mc afee opgezet …alles O.K. normaal mee te werken

Een uurtje geleden zegt hij …en moeten belangrijke updates gedaan worden …dus ik doe dat en dat duurde heel lang …hij start uit zichzelf op en dan krijg ik de volgende melding


Boot device not found

Please install an operating systeem on your hard disk

Hard disk – (3f0)

F2 systemdiagnostics


For more information pllease visit www.hp.com/go/techcenter/startup


Als ik op F2 klik krijg ik fore more information visit www.hp.com/go/techcenter/PCDiags

Verder memory test …hard drive check….language ….exit

bij keuze hard drive …zegt hij dat er geen HD is

als ik hen uitzet en terug aanzet en druk op F10 kom ik in de instelligen bios ( ben geen comp expert) , ik ga dan naar system config en kies voor boot options zie dan staan UEFI boot order en Legacy boot order ....deze laatste kan ik niet kiezen.
bij UEFI boot order staat o.a os boot manager ///internal cd/dvd rom drive //usb diskette on key/key usb hard disk ///usb cd/dvd rom drive en network adaptop

sorry voor de lange uitleg ,maar ja ...hoe moet ik het anders doen



Grt,



françois
 

Bijlagen

  • SAM_3661.JPG
    SAM_3661.JPG
    39.9 KB · Weergaven: 130
  • SAM_3662.JPG
    SAM_3662.JPG
    45 KB · Weergaven: 195
  • SAM_3663.JPG
    SAM_3663.JPG
    52.3 KB · Weergaven: 137
  • SAM_3664.JPG
    SAM_3664.JPG
    67.2 KB · Weergaven: 130
Bij HP is meestal een recoverypartitie aanwezig met revovery manager.
Probeer eens tijdens het opstarten de F11 toets.
Lang geleden gebruikt, volgens mij zijn er dan wat opties om de opstart te herstellen.
Je kunt ook naar de fabriekssettings, maar dan ben je alle belangrijke data kwijt en is hij in de staat zoals je hem nieuw kocht.
In dat geval zou ik de schijf er uithalen en deze proberen aan een andere pc te hangen met daarvoor aangeschafte kabels of dockingstation. Of als tweede schijf in de pc monteren.
Haal dan alle data die belangrijk is zoals foto’s o.i.d en safe deze op de pc zodat je deze later terug kunt zetten naar de kaptop.

lang verhaal, maar kijk eerst of er een recovery aanwezig is.
 
heb dit ook meegemaakt ... met een HP laptop, een nieuwe install van windows helaas, de tips en trucs die op het net staan You Tube zijn niet echt behulpzaam ...
Google maar es op ' HP error 3F0 ', één van de oplossingen was: Legacy enable zetten in de bios. help het zoveel te beter, zoniet een verse installatie. je Data: documenten, downloads, afbeeldingen, muziek .... kan je met één of andere live cd kopieren naar een andere hdd of stick.
zo ziet mijn ssd er nu uit:

1634759729228.png

een kleine partitie voor windows + apps (522 GB), Data (1,2 TB) voor mijn downloads,muziek, afbeeldingen .......
1634759960483.png


1634760015851.png

dit is de lay-out van mijn ééne 2TB ssd, inplaats van MBR is het GPT structuur (gericht naar de win 11 update).
 
Laatst bewerkt:
hallo Quit,

opstarten en via F11 ...geeft hetzelfde resultaau als met F10 dus

Boot device not found

Please install an operating systeem on your hard disk

Hard disk – (3f0)

F2 systemdiagnostics


For more information pllease visit www.hp.com/go/techcenter/startup

nu ga ik even Wivy 's reactie eens goed lezen ...want ik ben geen comp expert . ...toch al bedankt hoor
 
hallo Wivy,

Legacy enable zetten in de bios. help het zoveel te beter, ....hier kan ik niet ingeraken ...alleen in de UEFI boot order
en een verse installatie. je Data: documenten, downloads, afbeeldingen, muziek .... kan je met één of andere live cd kopieren naar een andere hdd of stick. ....wat bedoel je met een live cd copieren ...als de laptop niet opstart geraak ik toch niet aan de harde schijft ...want hij ziet ze niet .

zou de HD defect zijn ....ik hoor volgens mij enkel de ventilator draaien ? want wat mij wel ergerde aan deze HP ...die HD hoorde je constant tikken , zoals iets verplaatsen of wegschrijven ,m.a.w. altijd aan de gang.

ik had die laptop zo'n 2 jaar geleden gekocht ...en mijn kleinzoon had een dvd gekocht/gekregen als geschenk Emergency 5 of zoiets ...en die deed het niet op zijn samsung van een 5 jaar oud en wel op die HP ....dus opa gaf zijn laptop dan maar weg hé ...en werkte verder met zijn oude Acer.

nu , het probleem is gekomen na een update ! is dit de oorzaak ...ik weet het niet , is de hD defect ik weet het niet ....ik heb ondertussen het aankoopbewijs opgezocht en had bij aankoop 1 jaar extra garantie genomen ....dus hij is nog in garantie ....maar wat als de technische dienst zegt ...een update dat is je fout , je had dat maar niet moeten doen !!

grt,

françois
 
je bootmanager is om zeep .... (soft- firmware probleem), zelfs een inplace-repair (reparatie dmv van een windows stick) hielp niet. weet je hoe groot je hdd is? misschien heb je ergens een externe hdd liggen van dezelfde grootte of groter,kloon die ernaar toe, dan heb je tenminste nog je documenten, foto's .... . Zet opnieuw een windows 10 of misschien er de 11 op. je hdd is volledig ververst, daarna kan je alle data terug zetten. HP heeft ook een site waar je zo'n stick kan downloaden met de fabrieks soft erop. wat de extra bij gekochte software betreft ... je kan die misschien terug herinstalleren ??? soms wel soms niet. Heb al een aantal HP's tussen mijn handen gekregen en hun documentatie: service-manuals zijn altijd te bekijken, door andere merken wordt dit blijkbaar afgeschermd voor het publiek. je mag me altijd een privé bericht sturen voor extra hulp.
 
Kan je de boot opties voor starten van je harddisk in je bios aanpassen?

Bij bootoptions zou je dus eerst een DVD station moeten selecteren voor opstarten
mijn probleem, identisch françois51, is inmiddels opgelost. de oplossingen volgens google, een inplace-repair, MBR-herstellingen halen niks uit ... helaas. een herinstall met een lege ssd/hdd wel! van deze gelegenheid maakte ik ook gebruik om mijn bios aan te passen voor de Win 11, Uefi, secure boot, TPM .... alles in één klap!

françois51 zit nog altijd met de gebakken peren ... helaas

en het probleem is inderdaad gekomen door één of ander update ...
 
Zoals aangegeven : Garantie gebruiken. Update is niet uw fout. De meeste mensen gebruiken die updates zonder problemen. Er wordt niets aan de computerhardware aangepast. Dus blijft garantie.
 
hallo Wivy,

Legacy enable zetten in de bios. help het zoveel te beter, ....hier kan ik niet ingeraken ...alleen in de UEFI boot order
en een verse installatie. je Data: documenten, downloads, afbeeldingen, muziek .... kan je met één of andere live cd kopieren naar een andere hdd of stick. ....wat bedoel je met een live cd copieren ...als de laptop niet opstart geraak ik toch niet aan de harde schijft ...want hij ziet ze niet .

zou de HD defect zijn ....ik hoor volgens mij enkel de ventilator draaien ? want wat mij wel ergerde aan deze HP ...die HD hoorde je constant tikken , zoals iets verplaatsen of wegschrijven ,m.a.w. altijd aan de gang.

ik had die laptop zo'n 2 jaar geleden gekocht ...en mijn kleinzoon had een dvd gekocht/gekregen als geschenk Emergency 5 of zoiets ...en die deed het niet op zijn samsung van een 5 jaar oud en wel op die HP ....dus opa gaf zijn laptop dan maar weg hé ...en werkte verder met zijn oude Acer.

nu , het probleem is gekomen na een update ! is dit de oorzaak ...ik weet het niet , is de hD defect ik weet het niet ....ik heb ondertussen het aankoopbewijs opgezocht en had bij aankoop 1 jaar extra garantie genomen ....dus hij is nog in garantie ....maar wat als de technische dienst zegt ...een update dat is je fout , je had dat maar niet moeten doen !!

grt,

françois
bij een live cd/stick heeft hij de hdd niet nodig!
nu je weinig weet van pc's weet is het misschien beter dat je mijn weg niet bewandeld. mijn haardplaats is 2100 Antwerpen, ik kan het terug in orde brengen, moest het dicht in de buurt zijn met veel plezier.
nu weet ik niet echt of software ook onder garantie valt, is de hdd stuk dan is het hardware uiteraard. een onderzoek van het toestel is daarvoor nodig.
grtz. wivy
 
hallo allemaal,

heb vandaag een herstel station aangemaakt ( noemt recovery media creator ) ...dus op een usb stick ...had gevonden moet 32 gb zijn ...ok >>> ik maakte deze op mijn oude ,nog wel werkende Acer ( met uitzondering van lichtsterkte beeldscherm niet meer te regelen en dvd werkt niet meer ...allemaal gekomen door updates,nu is het wel zo hij zal een 9 jaar oud zijn en was oorspronkelijk winè en dan geupdated naar 10...maar o.k;. dit ter zijde ) dus de herstel usb sich ...aanmaken duurde 2:45 min !!! dan in de HP geplaatst ...krijg dan kies een optie ...herstellen vanaf een station//problemen oplossen//de pc uitzetten.....bij problemen oplossen krijg ik ...opstartherstel//opdracht promt//updates verwijderen//instellingen UEFI firmware//systeemherstel ///herstellen met installatie kopie ....heb al meerdere zaken geprobeerd ,maar nog niet opgelost ....morgen probeer ik nog verder ...en wie weet ,misschien zitten hier toch nog straffe mannen/vrouwen ...die toch nog iets meer kunnen zeggen .....anders zal het via een usb een nieuwe windows worden denk ik ...tenminste als de hd niet stuk is .
groeten .....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan