Windows 10 laptop start niet altijd op , wel na inhouden van startknop hp pavilion

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb een HP pavilion G7 , die niet meer opstartte destijds. Onderzocht , aan moederbord niks te zien. Kreeg blijkbaar geen stroom want led van jack brandde niet.Na veel puzzelen, toch een ander moederbord gekocht(occasie, gereviseerd). Ik doe dit voor mijn hobby , en dacht die laptop wel aan de praat te krijgen.
Dit moederbord erin geplaatst en alles werkt normaal. Heb een upgrade naar win10 willen doen en laptop een paar uur laten werken, tot hij bleef hangen
Afgezet met startknop , en dag erna weigerde hij van op te starten. (hetzelfde probleem als bij het vorige moederbord viel uit na 1 maand ).
Na wat zoeken, startknop 30 sec ingehouden en zie hij start terug op, led jack brand , scherm ok .
Na afzetten, terug hetzelfde probleem, niet meer opstarten. Terug procedure startknop,en weer ok. Na 1 uur silstaan werkt dit ook. Iemand een idee wat dit kan zijn. Zou het de powerjack kunnen zijn die kapot is, of die een beveiliging heeft?????

Iemand enig idee??? Bedankt op voorhand
 

Bijlagen

  • IMG_20191205_133339952 (Medium).jpg
    IMG_20191205_133339952 (Medium).jpg
    95 KB · Weergaven: 497
mogelijk dat dus het vorig moederbord het probleem niet veroorzaakt heeft maar dat het probleem inderdaad aan de dc power jack kan liggen indien je dus de laptop gebruikt met de oplader...
 
heb al een andere adapter geprobeerd, batterij zit er niet in (ligt op op operatietafel), alleen eigenaardig dat die led van de jack aanspringt na harde reset, en na afkoeling of rust van paar uur, denk ook dat het vorig mb niet defect was (had dezelfde kuren toen). Heb die power jack eens open geprutst (silicone of pastiek) verwijderd en bedrading is ok (soldering) , wat er binnen inzit daar zou het nog kunnen haperen. Startknopje is ook vervangen, dus is het ook niet?
Dus laatste is die powerjack vervangen . Daar was ik beter begonnen, maar bij meting stond er spanning op die stekker, maar misschien toch niet genoeg .
power.

Kan misschien eerst proberen opstarten via de baterij , maar moet die eerst opladen vrees ik, ligt al een tijdje los. Als hij het dan doet, is het de powerjack,
Blijft iets eigenaardig. Nog nooit voorgehad,
 
Iemand een idee of het opstarten via enkel een batterij een verschil maakt tov een opstart met een adapter en dcjack??? Test bij ali is uitgevoerd met een baterij.
 

Bijlagen

  • test mb.JPG
    test mb.JPG
    53 KB · Weergaven: 258
Op batterij heb je een constante stroom toevoer, als je enkel met de adapter werkt ZONDER batterij, dan krijgt je laptop ook de pieken van de stroom die eventueel in het electriciteitsnet aanwezig zijn. Het is dus aangewezen om altijd met een batterij, ook al is deze dood te werken. Die gaat dan die pieken afvlakken.
 
Dus hun test is geen reeele test, maar een die minder risico's inhoud. Zo werkt toch niemand, alleen als ge met baterij werkt op de trein of zo. En als ge ze moet opladen , heb ik prijs (uitttrekken stekker). Volgens mij blijft er restspanning op dat moederbord achter.
 
Op batterij heb je een constante stroom toevoer, als je enkel met de adapter werkt ZONDER batterij, dan krijgt je laptop ook de pieken van de stroom die eventueel in het electriciteitsnet aanwezig zijn. Het is dus aangewezen om altijd met een batterij, ook al is deze dood te werken. Die gaat dan die pieken afvlakken.
Stroom gaat niet pieken, enkel spanning. En het elektriciteitsnet is over het algemeen heel stabiel. Je gaat enkel veel meer ruis op je netspanning hebben dan op een batterij. Dus zuiverdere spanning van een batterij. Maar dit gaat geen effect hebben op de werking van een laptop. Enkel bij signalen die ruisvrij moeten zijn zoals audio "kan" dit parten spelen. Komt daar nog eens bij dat er een voedingsadapter tussenzit met een transfo en spanninsfilters...
 
Dus hun test is geen reeele test, maar een die minder risico's inhoud. Zo werkt toch niemand, alleen als ge met baterij werkt op de trein of zo. En als ge ze moet opladen , heb ik prijs (uitttrekken stekker). Volgens mij blijft er restspanning op dat moederbord achter.
Er steekt geen batterij in zeg je
Als je tijdens een werkend toestel de stekker eruit trekt kan er bijna onmogelijk restspanning op het moederbord achterwege blijven.
Bij een uitgeschakelde laptop dan de stekker uittrekken zit er een tijdje restspanning, maar die haal je weg door eens je powerknop in te drukken zonder dat er stroom aangesloten is, dus geen batterij en geen netstroom.
 
Stroom gaat niet pieken, enkel spanning. En het elektriciteitsnet is over het algemeen heel stabiel. Je gaat enkel veel meer ruis op je netspanning hebben dan op een batterij. Dus zuiverdere spanning van een batterij. Maar dit gaat geen effect hebben op de werking van een laptop. Enkel bij signalen die ruisvrij moeten zijn zoals audio "kan" dit parten spelen. Komt daar nog eens bij dat er een voedingsadapter tussenzit met een transfo en spanninsfilters...
Inderdaad, ik bedoelde ook de spanning. Elektriciteit is nog nooit mijn sterkste punt geweest en al zeker niet de benamingen ervan.
 
Met battery erin , en laptop afgesloten langs win10, daarna stekker eruit gehaald , dan moet men telkens een halve minuut de starknop indrukken (om restspanning weg te nemen) . Is dit een normale procedure??? Dus bij plotse stroomuitval , steeds 30 sec startknop indrukken?? Heb ik toch nog niet veel voorgehad met andere laptops . En die 30 sec werkt niet altijd, soms laptop een tweetal uren laten staan en werkt ook weer. Toch allemaal raar. Ga seffens proberen of dit met mijn andere hp ook zo werkt. Betwijfel dit sterk.
 
Er steekt geen batterij in zeg je
Als je tijdens een werkend toestel de stekker eruit trekt kan er bijna onmogelijk restspanning op het moederbord achterwege blijven.
Bij een uitgeschakelde laptop dan de stekker uittrekken zit er een tijdje restspanning, maar die haal je weg door eens je powerknop in te drukken zonder dat er stroom aangesloten is, dus geen batterij en geen netstroom.
Beste cve, heb nu bij mij 'goede laptop' , baterij verwijderd; Laptop opgestart, terug afgesloten met win10 optie, stekker uit dc jack gehaald , terug erin geplugd , er 1 maal op de startknop gedrukt en mijn laptop is vertrokken (dus niet nodig van 30 sec op startknop te duwen om restspanning eraf te halen).
Dus dit is mij een normale werking.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan